130 let

Konec předražených aut

Česko

Ceny nových aut v roce 2009 zůstanou rekordně nízké

PRAHA Výhodněji než v letošním roce už auto jen tak nepořídíte. I když obří prosincové a lednové slevy v obchodech postupně vyprchají, příznivé ceny automobilů nezůstanou jen otázkou sezonních výprodejů. Nové vozy jsou v Česku nejlevnější za posledních patnáct let a návrat k původním hodnotám zatím nehrozí.

Tuzemští prodejci už před koncem roku nasadili na osobní vozy až třetinové slevy a i základní ceny se za poslední rok snížily o deset až dvacet procent. Nový vůz bez alespoň pěticiferné slevy v autosalonech skoro nenajdete a také ceny v bazarech díky tomu zůstávají nejnižší za poslední roky. Marže dealerů už jsou na minimu, u samotných výrobců ale podle odborníků stále existuje prostor pro další pokles.

„Krize na trhu s automobily teprve začala a pokles poptávky zasáhne automobilky naplno až v letošním roce. Ceny automobilů mohou být ještě nižší,“ potvrzuje analytik společnosti Patria David Marek. Problémy světových automobilek jsou tak paradoxně dobrou zprávou pro řidiče. I tam, kde vyprší časově omezené slevy, prodejci nejspíš brzy nabídnou další.

Příjemné překvapení při pohledu na cenovku nečeká jen ty, kdo zvažují nákup nového auta. Stejně tak mohou ušetřit i zájemci o ojetiny, kterých je v Česku většina.

Letos se přitom obzvlášť vyplatí poohlédnout se po novějším autě. Vozy staré jen několik let totiž nejvěrněji kopírují propad cen u současných modelů. Díky tomu může řada lidí dosáhnout i na ojetiny o třídu vyšší než před několika lety.

Nedávná skoková zlevnění nových automobilů o desítky i stovky tisíc korun vyvolávají u ojetin řetězovou reakci. Čím je ovšem automobil v bazaru starší, tím je vliv momentální cenové politiky automobilky menší.

Třeba nedávné plošné zlevnění modelové řady Škoda je proto dobrou zprávou pro ty, kterým mírně až středně použité fabie nebo octavie připadaly předražené. Stejný trend se týká i ostatních značek a podle ekonomů je možné počítat s mírným poklesem cen i do budoucna. Nejlacinější automobily se při nákupu v tuzemských bazarech naopak prodraží. Jednak jsou odolnější vůči cenovým výkyvům, především se ale projeví nově zavedený ekologický poplatek.

Za auta, která nesplňují alespoň normu Euro 3, musí majitel od 1. ledna při registraci zaplatit tři až deset tisíc korun v závislosti na produkovaných emisích. U těch nejstarších to může znamenat nárůst ceny o sto a více procent, čímž se dostanou do stejné kategorie jako výrazně novější nebo lepší vozy.

Nízká poptávka tlačící na ceny aut podle všeho vydrží dlouhodobě. Napovídá tomu nejen kritická situace velkých automobilek ve Spojených státech. Americké firmy jsou kapitolou samy pro sebe, ztrátu ale poprvé od roku 1938 vykáže i prosperující japonská Toyota a tento trend má podle automobilek pokračovat přinejmenším do poloviny roku.

Ani malá levná auta vyráběná třeba v Kolíně situaci nezachrání. Například dealeři v Irsku nebo Belgii dávají kolínské vozy v ceně i tří set tisíc korun zdarma jako bonus k dražším vozům. Také Škodovka, která má na trhu nových i ojetých aut dominantní roli, se bude finančně zvedat jen postupně a prodeje za tento rok si netroufá ani odhadovat.

„Česká ekonomika je na automobilovém průmyslu ještě silněji závislá než americká a hypotetický krach našich automobilek by znamenal její rozvrat. A přesto se zdá, že jsou české automobilky donuceny chovat se víc tržně než ty americké,“ konstatovala Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance. I proto je téměř jisté, že příznivá cenová politika přinejmenším největší domácí automobilky zůstane letos zachována. Mírnou korekci původním směrem lze na trhu očekávat nejdřív s koncem roku, a to především u nejnovějších modelů, které automobilky teprve představí.

***

Tuzemští prodejci už před koncem roku nasadili až třetinové slevy a i základní ceny se za rok snížily o deset až dvacet procent

Je téměř jisté, že příznivá cenová politika přinejmenším největší domácí automobilky zůstane letos zachována

Automobily zlevní. Nové i ojeté

„Krize na trhu s automobily teprve začala a pokles poptávky zasáhne automobilky naplno až v letošním roce,“ říká analytik společnosti Patria David Marek. Prodejci budou zřejmě nabízet další slevy i tam, kde vyprší ty časově omezené. Ušetří i zájemci o ojetiny. Vyplatí se nákup novějších aut. Vozy staré jen několik let totiž nejvěrněji kopírují propad cen u současných modelů. Díky tomu lze za stejné peníze dosáhnout i na ojetiny o třídu vyšší než před několika lety.

Propad cen nejoblíbenějších škodovek

Škoda Fabia 1.2 HTP ve výbavě Classic s klimatizací Únor 2008 - 300 900 Kč Leden 2009 - 225 000 Kč

Škoda Octavia 1.9 TDI ve výbavě Ambiente s klimatizací Únor 2008 - 550 000 Kč Leden 2009 - 465 000 Kč + výbava za 30-40 tisíc korun navíc

Elektronika Výrobky na srovnatelné úrovni nyní Češi nakoupí asi o 10 % levněji než před rokem. Ceny konkrétních přístrojů se za rok díky rychlému vývoji nových zařízení tradičně snížily o desítky procent. Nejrychleji padá hodnota výpočetní techniky nebo televizorů.

Oblečení Výprodeje se slevami ve výši 50, 70 i více procent jsou ještě masivnější než v minulosti a pravděpodobně také vydrží déle. Velké slevové akce se budou opakovat i v průběhu roku, zejména v období významných svátků.

Potraviny Raketový růst cen potravin ze začátku roku 2008 se letos opakovat nebude. Ceny v supermarketech budou spíš stagnovat, možné jsou mírnější výkyvy oběma směry.

Zájezdy Se zavedením charterových letů by mohly výrazně zlevnit cesty do Spojených států. Ceny zájezdů do zavedených destinací se měnit nebudou. Cestovní kanceláře by se už dostávaly do minusu, a tak v případě menšího zájmu cesty spíš zruší.

Autor:
  • Mohlo by vás zajímat
  • Vybrali jsme pro Vás