Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Lezu po skalách, firma jede sama

Česko

Patří k úspěšným českým podnikatelům, ale zatímco ostatní žijí jen pro firmu a tráví celé dny prací, Jindřich Hudeček věnuje daleko více času svým koníčkům.

Jo, a to molo támhle dole, to taky provozuju já,“ rozpomíná se Jindřich Hudeček během focení na svoji další podnikatelskou aktivitu. Nepůsobí na první pohled jako úspěšný podnikatel, není v obleku a raději než o ekonomice se baví o sportu.

Přitom se mu daří všechno, do čeho se vrhne. Je zakladatel řetězce se sportovními potřebami HUDYsport, založil firmu, která vyrábí horolezecké potřeby, je výhradním dovozcem dvou významných motocyklistických značek, vlastní restauraci, servis a buduje hotel.

Přesto se cítí daleko přirozeněji na skále. V tomto prostředí se také rozhodl nechat fotit. Jeho vášní, která stála i u zrodu jeho byznysu, je horolezectví. To dlouhá léta zvládal profesionálně, ale také závodil na motocyklech i v autech, skákal padákem base jumpy - a jednou by se rád podíval do kosmu. Už si dokonce vyhlédl stíhačku v Rusku, která ho vynese na hranice vesmíru.

Horolezení je byznys Už před revolucí se Hudeček za hranice dostal, protože byl členem československého horolezeckého reprezentačního týmu. V roce 1987 dokonce absolvoval státem placenou expedici na Everest.

„Následně jsem začal lézt světový pohár. Někdy jsem byl třetí, někdy pátý a jindy i druhý. A tam byly na tu dobu dobré výhry. Vydělal jsem si třeba tři tisíce dolarů,“ vzpomíná Hudeček. „V té době byl v Česku plat sto dolarů. Takže já z té výhry žil. Něco jsem si i našetřil a z toho jsem začal budovat firmu.“

Začátek jeho firmy HUDYsport byl svérázný. Měl kontakty na výrobce v cizině, některé znal jako sponzory z horolezectví. A tak si v roce 1990 založil firmu na prodej horolezeckých potřeb. Tři dny po otevření odjel lézt na skály do Španělska a v obchodě nechal kamaráda.

„Já vlastně ani nevím, jak jsme tu firmu tenkrát založili. Nevím, jestli jsme si řekli, že teď začneme obchodovat. Prostě jsem společně s tehdejší přítelkyní, která vymyslela název, založil firmu HUDYsport a zaměstnal dlouholetého kamaráda ze skal. A skutečně jsem tenkrát odjel,“ vzpomíná Jindřich Hudeček. Když se vrátil, zjistil, že obchod prosperuje. Východní Němci, zvyklí na české horolezecké výrobky, se po otevření hranic vrhli na české obchody. Ale nejenom oni.

„To byla doba! Nebylo nic, takže poptávka byla ohromná. Bylo opravdu snadné začít podnikat,“ tvrdí Hudeček. „Ale kdo neměl schopnost podnikat, tak stejně nakonec dojel. Za pár let začaly běžné podnikatelské problémy, a kdo na to neměl, dlouho nepřežil.“

On sám přežil za pomoci přátel. „Mně se z horolezectví podařilo sestavit tým kamarádů, z kterých se stal tým spolupracovníků. Lidi byli asi tím horolezectvím prověřenější,“ hádá Hudeček. „Neměli jsme běžné problémy typu, že bychom se rozhádali, rozešli nebo okradli navzájem.“ Důvěra v kamarády se mu zatím nevymstila: „Zklamal jsem se spíše ve schopnostech nějakého člověka. Je to třeba fajn spolehlivý kluk, ale ukáže se, že něco neumí.“ Vynalezl jsem si franchising Podle Hudečkova přesvědčení doposud nemá na trhu konkurenci: „Jsme hodně specializovaní a hodně kvalitní. Naše zboží je podle toho i cenově položené. Řetězce jdou na trh s co nejmenší cenou.“

Se štěstím na obchodní partnery kamarády i štěstím na cílovou skupinu klientů se může zdát podnikání lehké. Přesto si i HUDYsport prošel složitějším obdobím.

„Dřív u nás každý dělal, co si tak nějak myslel, že dělá dobře. Najednou jsme zjistili, že to není možný pracovat bez systému. Zároveň bylo těžké přenést do toho ekonomickomanažerského systému ta pozitiva našeho nesystému,“ vzpomíná Hudeček.

Spíše než touha po podnikání u něj ale vždy převažoval zájem o sport: „Řekl jsem si, že podnikání neobětuji všechno, nechtěl jsem se tomu věnovat naplno. A zároveň mě časem napadlo, že bychom mohli otevřít obchod také v Praze a v Brně. Otevíral jsem to s kamarády. Takže jsem si až zpětně uvědomil, že jsem pro sebe objevil systém franchisingu.“ O franchisingu se dočetl až v době, kdy ho už pět let úspěšně provozoval. O odborné příručky se ale i tak nezačal zajímat.

„Že bych si otevřel nějakou odbornou knížku a vzdělával se v byznysu, to ne. Na to byli jiní lidi, kteří měli ty schopnosti,“ říká.

Aby si ještě více uvolnil ruce, HUDYsport změnil na akciovou společnost a sám se vzdal veškerých výkonných funkcí. Stal se jenom většinovým vlastníkem.

„Firma bude fungovat i beze mne. Nebudu se kvůli ní omezovat,“ říká nekompromisně Jindřich Hudeček. „Nechci říct, že neberu ohledy, to tak není, ale jestli chci něco dělat, tak to jdu dělat.“

***

CO JE TO FRANCHISING?

Franchising je koncept podnikání, jehož základem je, že někdo poskytne svůj obchodní koncept k pronájmu. Tomuto subjektu se říká franchisor neboli poskytovatel služby. Obchodní myšlenku si na několik let pronajme nabyvatel služby čili franchisant. Franchisor zpravidla nenabízí pouze nějaký nápad, ale celý balík služeb. Kromě konceptu tedy dodá veškeré informace, či dokonce manuál, jak koncept správně praktikovat. Svoji myšlenku si franchisor jistí smlouvou. Podle České asociace franchisingu se v České republice doba trvání franchisové smlouvy pohybuje od dvou roků do 20 let. Nejfrekventovanější u nás jsou smlouvy v délce pěti let, zpravidla uzavírané s možností prodloužení nebo opce. Franchising má ideální předpoklady pro expanzi. Jeho základní myšlenkou je, že byznys, který skvěle funguje, může skvěle fungovat i jinde. Franchisor ale nemůže přímo řídit provozovnu, která patří franchisantovi, jako svou vlastní pobočku - a zároveň franchisant nemá volné ruce, protože se musí podřídit jednotnému stylu, musí být rozpoznatelný a jasně zařaditelný do řetězce. Největší zastoupení podle asociace má kategorie konceptů z oboru restaurací, hotelů, kaváren a čajoven, včetně rychlého občerstvení. Další velkou skupinu tvoří obor bydlení. Franchising stoupá v oblibě i u tuzemských podnikatelů. V Česku se objevuje již od počátku devadesátých let. Nejznámější franchisingovou společností u nás je McDonald’s. Mezi původní české franchisingy patří kromě HUDYsportu i síť restaurací The PUB, Dobrá čajovna, ERA Reality či Potrefená husa. Společnosti sdružuje Česká asociace franchisingu, která momentálně eviduje 90 franchisových systémů a sítí, které více či méně vykazují prvky franchisingu.

Jindřich Hudeček (*1964) Praxe 1990 - vznik společnosti HUDYsport 1993 - vznik společnosti HUDYproduction - značka Rock Empire 2000 - vznik společnosti Direct Alpine 2000 - výhradní dovozce motocyklů Ducatti 2004 - výhradní dovozce motocyklů Benelli 2006 - autorizovaný prodejce vozů Alfa Romeo Sportovní kariéra 1983-1990 - člen československého horolezeckého reprezentačního týmu (účast ve světovém poháru, nejlepší umístění: 2. místo) 1993-2005 - motocyklové závody, stáj Ducatti (účast na MS, 10x vítězství v mistrovství ČR) 2001-2006 - automobilové závody

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!