5. prosince 2016 12:59, aktualizováno  13:22 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Městský soud v Praze musí znovu řešit spor o Madonu z Veveří

Madona z Veveří. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Madona z Veveří. | foto: Reprofoto

BRNO Sporem o vzácný gotický obraz Madony z Veveří se bude znovu zabývat odvolací Městský soud v Praze. Nejvyšší soud (NS) mu případ vrátil, žádá dílčí doplnění, řekla mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1 Alena Novotná. Obvodní soud případ řešil jako první instance. Obraz vysoudila církev od Národní galerie. Momentálně je v Diecézním muzeu v Brně.

Na rozhodnutí NS v pondělí upozornila Česká televize. Jeho obsah není zatím oficiálně známý, teprve v pátek Nejvyšší soud rozhodnutí vyexpedoval do Prahy. Jeho mluvčí Petr Tomíček verdikt komentovat nechce, dokud není postaveno na jisto jeho doručení účastníkům řízení. Doručování je úkolem soudu prvního stupně.

Mluvčí biskupství brněnského Martina Jandlová řekla, že výsledek dosud nezná. Právník farnosti míní, že verdikt NS nic nemění na aktuálním umístění obrazu. Podle mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1 Aleny Novotné se má odvolací soud více zabývat například problematikou funkčního spojení obrazu s objektem, tedy kaplí u hradu Veveří.

Obraz byl desítky let součástí expozice Národní galerie v Praze, avšak v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Obvodní soud pro Prahu 1 i Městský soud v Praze rozhodly ve prospěch farnosti. Nyní zůstává v platnosti prvostupňové rozhodnutí.

Církev se rozhodla vystavit obraz v Diecézním muzeu v Brně, v polovině března se tak stal ozdobou expozice Vita Christi. Dovolání galerie čekalo u NS na rozhodnutí od konce letošního února.

Malba je datována před rokem 1350 a připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 byla v kostelíku u hradu Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Později se obraz ocitl v držení státu a v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.

Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu galerie se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve, a tedy už na něj církev nárok neměla.

ČTK
M. Michal thumbs down 16:29 5.12.2016

ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo
ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo

V roce 2016 se Elišce Hladové a jejímu partnerovi narodila Beátka. Až do té chvíle netušili, že dcerka nebude v pořádku. Přišla však na svět s Treacher Collinsovým syndromem...