Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Metro bez řidiče. Na Dejvické

Česko

  8:59
PRAHA - Lidé, kteří v těchto dnech viděli na stanici metra Dejvická projet metro bez řidiče, se nepřehlédli. Soupravy metra, které zajíždějí a vyjíždějí z tamní konečné, opravdu nikdo neřídí. Probíhá tu totiž testování zcela nového automatického systému.
Metro.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Díky němu může řidič vystoupit na stanici společně s cestujícími, přičemž jeho vlak odjede sám do zázemí, kde se otočí a pak přijede na stanici v druhém směru. Tam do něj řidič opět nastoupí a pokračuje v jízdě do centra.

Jde o takzvaný bezobslužný obrat, který je v Praze horkou novinkou. „První zkoušky bez cestujících a s řidiči, kteří na nový systém dohlížejí, začaly v květnu. Skončit mají na konci roku a ostrý provoz by mohl odstartovat nejdříve příští rok na jaře,“ řekl Ladislav Urbánek z dopravního podniku. Dopravce si od nového automatického
systému slibuje především úsporu pracovních sil.

Probíhající testy však nejsou předzvěstí metra bez strojvůdců. Linka A ani C není podle Urbánka na automatický provoz připravena. Zdejší vlaky sice umějí samy zastavit, ale rozpohybovat je dokáže jen strojvedoucí. „Kdyby se stalo, že by například řidič usnul, vlak dokáže sám zastavit. K rozjezdu ale potřebuje pokyn strojvůdce. Veškerá automatizace je tu hlavně kvůli bezpečnosti,“ popsal chod provozu na trase A a C Urbánek. Řidiči jsou ve vozech pražského metra stále potřební. Ve svých kabinách jednak dohlížejí na správný chod techniky a ve stanicích navíc otevírají a zavírají dveře.

Opravdu bezobslužná trasa by měla být až plánovaná modrá linka D do jižních pražských sídlišť. Podle některých úvah by se na ní měly objevit vozy takzvaného lehkého metra bez jakékoli kabiny řidiče. Za předním sklem by tedy neseděl strojvůdce, ale přímo pasažéři, kterým by se odtud nabízel dosud nevšední výhled do tunelu. Podobný typ vlaku jezdí například v Paříži na nejnovější lince 14 nebo na nedávno otevřené lince metra v severoitalském Turíně.

Když si překážky nevšimne řidič, zareaguje stroj
Velkou předností nového testovaného systému je jeho schopnost rozpoznat nebezpečí nárazu. Když řidič na konečné odejde z kabiny, očima vlaku se stává trojice kamer ve stanici. Ty snímají prostor vyznačený bezpečnostním pásem u hrany nástupiště a přilehlé kolejiště. Pokud kamery zachytí člověka, který by přešel přerušovaný bezpečnostní pás, spustí výstražné hlášení ve stanici. Kdyby nepomohlo ani to a sledovaný člověk by se ocitl v kolejišti, dají kamery signál přijíždějícímu vlaku, aby zastavil. Jeho brzdná dráha je při dané rychlosti přibližně 50 metrů.

Novinka bezobslužného obratu bude fungovat pouze na Dejvické. „Je to kvůli tomu, že Dejvická je klasická konečná stanice, není nijak komplikovaná,“ řekl Urbánek. Zahájení provozu otáčení metra bez strojvůdců bude podle dopravního podniku doprovázet velká informační kampaň.

Autor: