Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Místo zebry modrý pruh

Česko

  11:22
PRAHA - Město chce upravit přechody přes tramvajové tratě. Klasické bílé zebry nahradí v kolejišti modré plochy. Na některých místech přibudou semafory.

Ilustrační foto. foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Magistrát chce přimět chodce, aby si uvědomili, že přecházejí tramvajové koleje, a tudíž nemají přednost. Změní proto označení přechodů přes koleje.

Bílé zebry tedy buď doplní semafory, nebo zebry smaže a nahradí je souvislou modrou plochou s nápisy „Pozor tramvaj“.

Magistrát už oslovil pražské městské části, ve kterých jezdí tramvaje, aby mu pomohly vytipovat jednotlivé přechody a případně navrhly řešení, jak je upravit.

„Asi před dvěma týdny nám magistrát uložil, abychom zmapovali silnice druhé třídy na našem území, po kterých jezdí tramvaje. Vytipovali jsme tedy asi dvacet přechodů, hlavně v Bělohorské a Střešovické ulici, kde zebru nahradí modrá plocha. Když je totiž mezi kolejemi zebra, lidé často nevědí, kdo má přednost,“ říká mluvčí šesté městské části Marek Šalek. Klasický přechod tak povede z obou stran až ke kolejím, ve střední části pak bude modrý pruh.

Stejně jako Praha 6 chce postupovat i osmá městská část. I ta hodlá přechody zabezpečit spíše výraznými modrými pruhy než je opatřit drahými semafory.

Semafory naopak preferují v Praze 7. Chtějí jimi zabezpečit patnáct přechodů křížících tramvajové koleje. V semaforech vidí řešení také Praha 5. „V souvislosti s prodloužením tramvajové trati v Radlické ulici bude vybudován přechod se semaforem například u tramvajové zastávky Radlice v sousedství základní školy,“ jmenuje konkrétní místo mluvčí Prahy 5 Radovan Myslík. Podle něj zažádala městská část také o úpravu přechodů v ulicích Na Zlíchově a Plzeňská.

Zmíněné městské části měly za úkol zmapovat přechody přes koleje na silnicích druhé třídy. Ty jsou totiž v jejich vlastnictví. Hlavní ulice první třídy patří Technické správě komunikací (TSK), která tedy upravuje i jejich přechody. „Když někde děláme velkou rekonstrukci ulice s tramvajovou tratí, změníme i podobu přechodů,“ říká mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Nový typ přechodů přes tramvajové tratě je tak už leckde v Praze k vidění. Například v Sokolovské ulici v osmé městské části, kde byla trať kompletně zrekonstruována pro ničivých povodních v roce 2002.

Nynější úpravy přechodů úzce souvisí s nedávnou debatou o přednosti chodců. Několik dopravních expertů, kteří připravují novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, totiž navrhlo, že by měli mít chodci přednost nejen před auty, ale i před tramvajemi.

Proti tomu ostře protestuje pražský dopravní podnik, který tvrdí, že tramvaj má o hodně delší brzdnou dráhu než autobus, a nestačí proto před chodcem včas zabrzdit. Dopravce kvůli tomu uspořádal i praktickou zkoušku, kdy jasně dokázal, že tramvaj zabrzdí na více než dvojnásobné vzdálenosti než stejně rychle jedoucí autobus.

Dopravní podnik argumentoval i tím, že pokud by měl chodec štěstí a vyvázl beze šrámu, ke zranění by došlo mezi cestujícími uvnitř tramvaje kvůli prudkému brzdění.
Autor: