13. prosince 2018 11:11, aktualizováno  18:26 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Problém D1 řeší politici. KSČM chce omezit předjíždění pro kamiony, lidovci se obrátí na vládu

Sníh a břečka na D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sníh a břečka na D1. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava/Praha Dálnice D1 na Vysočině byla ve čtvrtek vpodvečer po středečním a čtvrtečním kolapsu průjezdná už v obou směrech. Komunikace je po chemickém ošetření mokrá, v některých místech v důsledku mrazů začíná vysychat. Vedlejší silnice se zledovatělým sněhem kryje posyp. Jsou sjízdné se zvýšenou opatrností, řekl Aleš Hubený, dispečer krajských silničářů. Mimo provoz zůstává železnice na dvou úsecích na Jihlavsku. Vlaky tam nejezdí od středeční noci.

Doprava kolabovala na dálnici postupně na několika místech kvůli sněžení už od středečního odpoledne. KSČM chce kvůli sněžení upravit zákaz předjíždění kamionů a kvůli dopravní situaci zasedala na Vysočině pracovní skupina složená se zástupců kraje, hasičů a policie.

Kolaps provozu na dálnici D1 způsobila podle Kraje Vysočina nepřipravenost modernizovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na zimní podmínky. Kraj pošle ministrovi dopravy Danu Ťokovi (za ANO) dopis požadující posunutí svodidel a další úpravy v úseku mezi 90. a 104. kilometrem dálnice. Novinářům to v poledne řekl hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) po jednání pracovní skupiny Doprava.

Ministr dopravy Dan Ťok po jednání s generálním ředitelem ŘSD Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem chystají zveřejnit bližší informace na odpolední tiskové konferenci.

Kolony se na nesjízdné dálnici od středečního odpoledne do noci postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. Sypače měly problémy ucpanou dálnici projet. Později provoz blokovaly odstavené kamiony, jejichž řidiči si podle silničářů vybírali povinnou přestávku, policisté je museli budit.

Problémy byly i na silnicích v okolí dálnice. Byly špatně sjízdné a plné aut.

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. Sypače měly problémy ucpanou dálnici projet. Později provoz blokovaly odstavené kamiony, jejichž řidiči si podle silničářů vybírali povinnou přestávku, policisté je museli budit. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. 

Problémy byly i na silnicích v okolí dálnice. Byly špatně sjízdné a plné aut.
Kolony jsou dlouhé desítky kilometrů, problémy začínají už na 46. km. Snímek je...

V noci bylo podle dispečera krajských silničářů v terénu přes sto sypačů. Na silnicích první třídy zůstává po solení rozbředlý sníh, na ostatních je zmrzlý povrch krytý posypem. Silnice jsou sjízdné jen se zvýšenou opatrností.

Těžký sníh a popadané stromy poškodily podle informací na webu Českých drah trakční vedení na některých částech železnice na Jihlavsku a Pelhřimovsku, proto už od středy nejezdí vlaky v úseku Horní Cerekev a Kostelec u Jihlavy a mezi Rantířovem a Jihlavou. Provoz by měl být obnoven ve čtvrtek v 16:00. V poledne by mohlo skončit omezení provozu mezi Humpolcem a Lípou. Cestující vozí náhradní autobusy, některé zastávky ale neobsluhuje.

Komunisté chtějí zakázat předjíždění kamionům

Komunisté chtějí kvůli kolapsu na dálnici D1 v důsledku sněžení a dopravních omezení navrhnout, aby za takové situace kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Oznámil to předseda jejich poslanců Pavel Kováčik v reakci na to, že se kvůli problémům na D1 nedostala řada poslanců na nynější schůzi Sněmovny k církevním restitucím.

KDU-ČSL oznámila, že situaci na D1 chce projednat s vládou na úterním zasedání sněmovny.

„Nechceme vést žádné dlouhé debaty, ale čekáme, že vláda a ministerstvo dopravy přijde s konkrétními opatřeními, která budou tuto kalamitu řešit,“ uvedl poslanec KDU-ČSL Marek Výborný.

Za situaci podle lidovců může ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. „Ukazují se opakovaná manažerská selhání vedení resortu. Nefunguje stavební dozor v reálném čase, zcela chybí koncepční řešení. Pan ministr (Dan Ťok) svým přístupem ohrožuje nejen životy lidí, ale také komplikuje podnikání,“ uvedl místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.

Změnu zákona slíbil Kováčik předložit v případě, pokud to neudělá ministerstvo dopravy pod vedením Ťoka (ANO). O zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích u dopravních omezení uvažuje ministerstvo minimálně půldruhého roku. Ťok letos v únoru uvedl, že by nebyla třeba změna zákona, ale stačilo by rozhodnutí ministerstva o rozmístění dopravních značek. To zvažuje i nyní, jak uvedl ve čtvrtek odpoledne.

„Jsem odhodlán předložit návrh zákona nebo takovou změnu zákona, pokud to neučiní pan ministr dopravy, která uzákoní, že v podobné situaci kamion nesmí vjet do levého pruhu,“ řekl Kováčik. Pokud by kamiony zablokovaly oba jízdní pruhy, znemožní tak údržbě silnic a dálnic obnovit provoz, dodal .

Ťok se kvůli dopravní kalamitě na D1 sešel s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Ťok. Než by se podle něj uskutečnily případné úpravy v zákoně, tak by zákaz mohl být vynucován pomocí dočasných dopravních značek na jednotlivých místech dálnic.

Zatím není jasné, zda ministerstvo chce zákaz uplatňovat celoročně nebo jen při nepříznivých podmínkách. Šéf ŘSD Kroupa řekl, že jeho úřad se kloní k celoročnímu zákazu. 

Předseda ODS Petr Fiala řekl, je připraven s Kováčikem spolupracovat na tom, aby se situace na D1 opakovala. Kolaps dopravy na D1 podle Fialy nebyl překvapivý, protože oprava dálničního úseku u Humpolce neskončila v plánovaném termínu. Pokud se ministerstvo dopravy zmůže jen na pokutování firem provádějících rekonstrukci, situaci to nevyřeší, dodal.

Debatu vyvolal lidovecký poslanec Ondřej Benešík poukazem na to, že sněmovna se zabývá dodatečným zdaněním církevních náhrad, které stejně skončí u Ústavního soudu, zatímco tisíce lidí uvízly kvůli sněhu na dálnici a jejich situaci nikdo neřeší.

Kováčik to označil za demagogické. „Kdybychom věděli, že tomu zákonu budete bránit jakýmkoli způsobem včetně toho, že necháte nasněžit, aby se nemohli poslanci a poslankyně dostat po dálnici D1 na jednání, tak bychom pro svolání této schůze zvolili jiný termín, kdy sněžení nehrozí,“ poznamenal.

V průběhu dne nehody přibývají

Dálnici D1 u Lokte na Benešovsku ve čtvrtek odpoledne uzavřela nehoda dodávky a nákladního auta. Nikdo nebyl zraněn, směr na Brno byl téměř hodinu neprůjezdný, řekla ČTK mluvčí benešovské policie Veronika Čermáková.

Nehoda se stala krátce po 12:00 na 64. kilometru ve směru na Brno. „Je to bez zranění a bez alkoholu,“ uvedla mluvčí.

Policie začala kolem 13:00 auta pouštět odstavným pruhem. Řidiči jedoucí ve směru na Brno by ale měli s dalšími problémy počítat na Vysočině. Doprava na D1 mezi středními Čechami a Vysočinou od rána kolabuje, kolony byly dlouhé i desítky kilometrů.

ČTK

Advantage Consulting, s.r.o.
JUNIOR COUNTRY MANAGER - ENERGETIKA

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 35 000 - 60 000 Kč