8. dubna 2019 16:05 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Pomalu stavěl dálnice i odstraňoval billboardy. Ministerstvo ale stabilizoval, hodnotí odborníci Ťoka

Dan Ťok, ministr dopravy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dan Ťok, ministr dopravy. | foto: Lidové noviny

PRAHA Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedokázal urychlit výstavbu silnic a dálnic a nepodařilo se mu rychle odstranit reklamní billboardy od dálnic. Jeho úspěchem naopak byla soutěž na provozovatele mýtného systému a stabilizace resortu dopravy. Vyplývá to z komentářů oslovených odborníků. Ťok v pondělí oznámil svůj záměr odejít z vlády.

„V práci Daniela Ťoka coby ministra dopravy vidíme negativa i dílčí pozitiva. Infrastruktura se buduje velmi pomalu, za dobu jeho působení se v celé republice otevřelo jen 61 kilometrů dálnic a ty ostatní se neustále odsouvaly. Stejně tak negativně hodnotíme problémy kolem veřejné soutěže na mýtný systém. Pozitivně ale vnímáme, že se ministerstvu dopravy opakovaně podařilo zajistit dostatek financí na rekonstrukce silnic nižších tříd nebo celkovou stabilitu resortu,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Stabilita, kterou ministr znamenal, umožnila podle tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíře potřebné legislativní změny, které při častém střídání ministrů nebyly možné. Projevilo se to podle něho i ve zklidnění situace ve společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a přinese to i viditelnější výsledky ve výstavbě infrastruktury.

Realizoval soutěž na mýto a uměl čelit kritice

„Podařilo se mu realizovat soutěž na mýto, byť v rozsahu zpoplatnění, s nímž nesouhlasíme. Oceňuji jeho aktivní působení v mezinárodním prostředí, zejména při jednání o tzv. Balíčku mobility. Ministerstvo dopravy je velmi komplikovaný resort, musíte vědět hodně o stavařině, o provozu, o financování, máte tři hlavní dopravní módy. Není snadné se v tom jak zorientovat, tak to řídit. Skoro každý občan, novinář nebo politik je i řidič a umí tvrdě kritizovat, tomu uměl ministr čelit,“ podotkl Hromíř.

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeněk Petzl uvedl, že během Ťokova působení se řešila pro automobilový sektor velmi významná evropská regulace - emisí CO2 z nákladních vozidel či nařízení o obecné bezpečnosti, kde ČR zastávala vyváženou pozici. „Pozitivním krokem také bylo schválení programu podpory budování dobíjecí infrastruktury či v poslední době vypsání studie příležitosti realizace národního testovacího polygonu pro autonomní řízení,“ dodal Petzl.

Ťok, který je nejdéle sloužícím ministrem dopravy a v čele resortu strávil více než čtyři roky, se na odchodu už dříve dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Babiš bude o změnách ve vládě jednat ve středu s prezidentem Milošem Zemanem. Jeho nástupce ve funkci zatím není znám, končící ministr ho sám navrhovat nebude.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?