Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Pražský dopravní podnik přestaví hloubětínskou vozovnu skoro za 2 miliardy. Původní budovu odstřelí

Vjezd do hloubětínské vozovny. foto: Aktron / Wikimedia Commons

Praha - Pražský dopravní podnik (DPP) v Hloubětíně přebuduje areál místní vozovny. Vznikne nová hala pro odstavování tramvají a jejich opravy. Postaveny budou také další nové budovy. Kompletní přestavba vyjde předběžně na 1,8 miliardy korun. Na podzim chce podnik zažádat o dotaci z evropských fondů. ČTK to řekl projektový manažer DPP Filip Jiřík.
  15:50

Starou vozovnu odstřelí podnik v sobotu dopoledne a zbylé objekty bude bourat do konce letošního roku. Budova z roku 1951 má střechu v havarijním stavu a je neopravitelná.

Čakovice patří mezi nejmenší pražské části, přesto tam za 10 let přibyly tisíce lidí

Než začne DPP stavět samotnou halu, v které budou stát tramvaje, musí vystavět nové energocentrum s trafostanicí a měnírnou pro tramvajovou trať. „Máme vydáno pravomocné stavební povolení. V tuhle chvíli zpracováváme dokumentaci pro provedení stavby a čekáme, že začneme vybírat zhotovitele stavby a v příštím roce by měla probíhat,“ řekl Jiřík.

Stavba nové haly a dalších budov začne až po vybudování energocentra. „Předpokládám, že všechna povolení a zhotovitele budeme získávat v průběhu příštího roku a roce 2021 a 2022 bude výstavba haly, vše by mělo být hotovo do konce roku 2022,“ řekl

Oproti hale, která bude demolována, bude jedna část té nové sloužit pouze k odstavení tramvají. Nebude tedy vytápěna, ale pouze tzv. temperována. Rovněž tu nebudou kanály pod tramvajemi ani lávky, odkud by zaměstnanci DPP opravovali tramvaje. Nebude se v ní ani celonočně svítit. „Proti tomu budeme mít menší část, která bude sloužit k údržbě, kde budou všechny technologie soustředěny,“ řekl Jiřík.

EU by mohla zaplatit až čtyři pětiny ceny

Kromě haly vozovny budou zmodernizovány další objekty, v nichž sídlí například pracoviště, která mají na starosti údržbu kolejových tratí. „Těm také vytvoříme nové lepší zázemí a budeme pro ně stavět dva baráky namísto tesko objektů a dočasných staveb, které tady v současné době jsou,“ řekl Jiřík. Vznikne parkoviště a vysazena bude nová zeleň.

Praha se chystá na prodloužení tramvajových tratí, koleje povedou blíž k letišti

Náklady byly původně odhadnuty na asi 1,6 miliardy korun. Avšak při zpřesnění projektu pro stavební řízení došlo k úpravám na budovách a inženýrských sítích a cena se zvýšila na 1,8 miliardy. „To je i cena, se kterou v tuto chvíli žádáme o spolufinancování z Evropské unie. V květnu jsme podali předběžnou žádost a na podzim bude následovat žádost ostrá,“ řekl Jiřík. Zda DPP peníze z evropských fondů dostane, by měl vědět na počátku příštího roku. Mohlo by se jednat až o 80 procent nákladů.

DPP letos v dubnu zprovoznil velkokapacitní kolejiště v Ústředních dílnách v Hostivaři, kam přemístil tramvaje z Hloubětína. Na více než tři kilometry kolejí se vejdou desítky tramvají.

DPP využívá sedm vozoven, a to Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Podnik má ve vozovém parku přes 900 tramvají, část z nich tvoří modifikace typu T3. V uplynulých letech firma kupovala nízkopodlažní vozy 15T Forcity. Náklady na provoz tramvají se v Praze ročně pohybují přes tři miliardy korun.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...