13. května 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

‚Foglarovské retro‘ či ‚vypadá jako Helmut Kohl‘. Experti komentují volební billboardy, servítky si neberou

Billboard ODS v eurovolbách 2019. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Billboard ODS v eurovolbách 2019. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Praha Do eurovoleb zbývají necelé dva týdny. Politické strany a hnutí už před časem vizuálně zaplavily veřejný prostor billboardy se svými hesly a lov voličů nyní vrcholí. Lidovky.cz oslovily experty na marketing i grafika, aby okomentovali obsahovou a vizuální úroveň vybraných billboardů. Přečtěte si, jak kampaně hodnotí odborník na politický marketing Karel Křivan, grafický designer Jan Zachariáš a PR a marketingový manager Jakub Havránek.

ANO

Kandidátka do evropského parlamentu Dita Charanzová za Ano 2011.

Kandidátka do evropského parlamentu Dita Charanzová za Ano 2011.

Karel Křivan: Kontinuita celé komunikace ANO pokračuje. Srozumitelný a jasný slogan.

Jan Zachariáš: Klasicky vizuálně roztříštěné. Andrej Babiš má zvláštně komiksovou fotografii a neupřímně se dívá mimo voliče, možná je v tom záměr - vizionářský pohled do budoucnosti nám navzdory? Zřejmě byl záměr vyvážit ženským elementem slogan, kdy nás někdo straší tím, že je potřeba nás ochránit. (Škoda, že nevím před čím. EU, kůrovec, sucho, Rusko, řepka?) Klasické schéma.K tomu je ještě třeba potvrdit silácký podtitul, jakým způsobem bude ochrana naplněna. Pozitivní zůstává pouze sdělení v logu, ale to už je tak staré, že zřejmě působí jen na ty nejtrpělivější.

Jakub Havránek: #VSCOANO? Když je na čem stavět, tak to jde vždy snáz. A toto je instagramizované pokračování identity ANO. Rurální barevnost dodává hrozbě neviditelného nepřítele tajemnost a důraz. Velmi vydařená je hra s očima, kdy na voliče Dita Charanzová přísně, ale smířlivě, „hledí“, zatímco Babiš hrozí. Archetypální rozdělení rolí otec-matka par-excellence. Vyvolávání strachu funguje u voleb odjakživa a bude to fungovat i nyní.

vkrVeronika Krejčí