Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Recese ovlivní i design. Rok 2010 ovládne modrá

Česko

PRAHA Nejen na bilanci bankovního účtu, ale také na volbu barev oblečení či bytového interiéru má podle odborníků u lidí vliv ekonomická situace.

V době hospodářského útlumu se lidé nejčastěji obklopují neutrálními barvami, naopak intenzivnější odstíny si vybírají ve chvílích, kdy si více věří. Barvou roku 2010 v domácnostech tak podle výrobce barev AkzoNobel bude modrá, která má symbolizovat změnu, optimismus a nový začátek.

Při samotném poklesu ekonomiky vévodí podle Stephanie Kraneveldové z AkzoNobel v interiérech černá, bílá a šedá. „Na konci 20. století lidé volili převážně neutrální barvy. Jakmile opadl strach a nejistota panující kolem začátku nového tisíciletí, začali opět výrazně používat velmi živé barvy,“ uvedla Kraneveldová.

Ústředním motivem příštího roku má být změna. V roce 2010 se proto lidé přikloní k barvám, které vyvolávají optimismus, méně se budou vyskytovat tmavé odstíny. Dominantní bude modrá, která je v psychologii barev spojována s pocity čistoty, dobra a naděje. Bude symbolem změny, kterou v příštím roce svět v souvislosti s hospodářskou situací očekává.

Modré tóny podle psychologů pomáhají odbourávat duševní napětí, stres a pocit vyčerpání. Zároveň zlepšují schopnost komunikace a navozují pocit důvěry.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...