• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Recese ovlivní i design. Rok 2010 ovládne modrá

Česko

PRAHA Nejen na bilanci bankovního účtu, ale také na volbu barev oblečení či bytového interiéru má podle odborníků u lidí vliv ekonomická situace.

V době hospodářského útlumu se lidé nejčastěji obklopují neutrálními barvami, naopak intenzivnější odstíny si vybírají ve chvílích, kdy si více věří. Barvou roku 2010 v domácnostech tak podle výrobce barev AkzoNobel bude modrá, která má symbolizovat změnu, optimismus a nový začátek.

Při samotném poklesu ekonomiky vévodí podle Stephanie Kraneveldové z AkzoNobel v interiérech černá, bílá a šedá. „Na konci 20. století lidé volili převážně neutrální barvy. Jakmile opadl strach a nejistota panující kolem začátku nového tisíciletí, začali opět výrazně používat velmi živé barvy,“ uvedla Kraneveldová.

Ústředním motivem příštího roku má být změna. V roce 2010 se proto lidé přikloní k barvám, které vyvolávají optimismus, méně se budou vyskytovat tmavé odstíny. Dominantní bude modrá, která je v psychologii barev spojována s pocity čistoty, dobra a naděje. Bude symbolem změny, kterou v příštím roce svět v souvislosti s hospodářskou situací očekává.

Modré tóny podle psychologů pomáhají odbourávat duševní napětí, stres a pocit vyčerpání. Zároveň zlepšují schopnost komunikace a navozují pocit důvěry.

Autor: