Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Rembrandt remixovaný

Česko

Jak to vypadá, když avantgardní režisér Peter Greenaway natočí detektivku? Běží naruby a skrývá se uvnitř jednoho z nejslavnějších obrazů historie.

Britský režisér Peter Greenaway je známý výtvarně stylizovanými filmy jako Umělcova smlouva či Prosperovy knihy. Publikum polarizuje jejich divácká náročnost, neskrývaná sexualita a leckdy i krutost.

Do svého nejnovějšího snímku režisér s malířským vzděláním „obsadil“ Rembrandtovo plátno Noční hlídka (1642). Místo suchopárného vyprávění v duchu „život a dílo“ ho používá jako ohnisko příběhu o intrikách, vášních, lásce, smrti a roli umění jako takového.

Na začátku filmu je Rembrandt van Rijn úspěšným umělcem, který vede spokojený život s manželkou Saskií i přesto, že Evropu stravuje válka. Zakázku na namalování portrétu domobrany amsterodamských měšťanů se zpočátku zdráhá přijmout, ale když zjistí, že se za spolkem ukrývá sebranka prostopášníků a zločinců, rozhodne se je vyobrazit v pravém světle.

Právě způsob, jakým malíř v Greenawayově fantazii zakomponovává svou obžalobu do monumentálního plátna, nemá daleko k detektivce puštěné pozpátku: publikum ví, kdo koho zabil, a sleduje, jak se fakta postupně schovávají do indicií. Divák si filmovou verzi Noční hlídky musí tvrdě odpracovat, i kdyby znal originál nazpaměť, protože Greenaway se vyjadřuje postupy náročnými na pozornost. Využívá rozsáhlé frontální kompozice, v nichž mnohdy není poznat, kde leží těžiště děje. Místo střihů volí divadelní stylizaci a vnitrozáběrovou montáž, při kterých je nutné přeostřovat pozornost mezi plány.

Díky komplexní formě tak režisér do filmu vměstnává dobový kontext, psychologii autora, kontrast mezi vysokým uměním a nízkostí podmínek, za nichž vzniká, revolučnost Rembrandtovy reformy zavedeného kánonu i výsměch zadavatelům (malíř milici skrze plátno dehonestuje podobně, jako jeho španělský kolega karikuje královskou rodinu ve Formanových Goyových přízracích). To vše v rámci suverénně inscenovaných a nasvícených výjevů, z nichž každý vypadá jako vrcholné dílo holandské renesance. A taky výjevů násilí, jež není lehké strávit, podobně jako poněkud natahovaný konec.

Nijak neruší, že si Greenaway okolnosti vzniku díla vymýšlí a neautenticky pracuje s pozdější verzí plátna, která vznikla ořezem až v roce 1715. To je přece umělecká licence. Zato to, že dokáže během dvou hodin říct tolik, a ještě k tomu prostřednictvím uměleckého díla, jež se zdálo být interpretacemi téměř vyprázdněné - to je samo o sobě umění.

HODNOCENÍ LN **** Rembrandtova Noční hlídka (Nightwatching)

UK 2008 Scénář a režie: Peter Greenaway Kamera: Reinier van Brummelen Hudba: Wlodzimierz Pawlik Hrají: Martin Freeman, Emily Holmes, Nathalie Press, Jodhi May, Eva Birthistle a další Distribuce v ČR: Artcam Premiéra: 16. 10. 2008

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...