130 let

Karta Pražana známá jako opencard | foto: ČTK

S opencard prý půjde i platit

Česko
  •   8:46
PRAHA - Uplynulo sedm měsíců od chvíle, co dopravní podnik začal prodávat tramvajenku na opencard. Ostatní funkce čipové karty působí vedle ní jako propadák.
Tramvajenka, kartička do knihovny, přístup na web pro řidiče nebo platba za parkování na území první městské části. To jsou zatím jediné schopnosti, které „chytrá“ karta má. To se prý ale změní.

„Čísla uživatelů aplikací nejsou moc vysoká. Ale to se změní, až zavedeme elektronickou peněženku. S kartou budou lidé moci platit,“ řekl Martin Opatrný, mluvčí projektu Opencard.

Lidé si v této aplikaci vloží obnos peněz na opencard a s ní budou platit obdobně jako s platební kartou. „Proto se spojil Opencard s dopravním podnikem (DP). Určitá skupina lidí chce stvořit magistrátní kreditní kartu. A na to potřebují dostatečný počet lidí. Tedy těch s tramvajenkou,“ spekuluje zastupitel Jiří Witzany. Podle Opatrného se však o platební kartu vlastně nejedná. „Právě se hledá strategický partner, tedy nějaká banka, který by pak umožnil i vklady vyšší, než je limit pro mikroplatbu, tedy dva tisíce,“ řekl Opatrný.

„Platby opencard zkusíme zavést tam, kde je město zřizovatel, takže asi na sportovní areály, do divadel a tak podobně,“ dodal Opatrný s tím, že zkušební provoz elektronické peněženky chtějí zavést ještě v tomto roce.
 Podle Opatrného však není ani jasné, které instituce umožní platbu pomocí opencard a jakým způsobem bude platba probíhat.

Vše se ukáže až během letošního roku.
 V srpnu se přiřadil k nabídce služeb magistrátní karty opencard také dopravní podnik (DP). Ten v září rozjel prodej elektronických kuponů.
 Počet uživatelů „multifunkční“ čipové karty začal prudce růst. Jak si však aktuálně stojí další služby?

Nyní užívá kartu téměř 330 tisíc lidí. Všichni tito lidé mají aktivovanou aplikaci pro tramvajenku.

Jako kartičku do knihovny využívá opencard jen 24 tisíc lidí. A sedmnáct tisíc lidí si aktivovalo službu Vím, jak řídím na webu hlavního města. Tam ovšem podle mluvčího projektu Opencard Martina Opatrného není možné zjistit, jestli tito lidé skutečně službu využívají. „Po dvou letech, kdy předchůdce opencard, kartu Pražana, nikdo nechtěl, k pořízení opencard prostě radnice občany přinutí: Chceš legitku? Vem si opencard!“ kritizuje celý projekt zastupitelka na magistrátu Petra Kolínská. Podle ní byl dopravní podnik dokonce k rozjetí čipového jízdného dotlačen radnicí.

DP se brání. „Přišla nabídka a my jsme ji využili, neboť jsme o zavedení elektronického jízdného přemýšleli už dlouho. Opencard byla výzva,“ řekl mluvčí DP Ondřej Pečený.