• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Slevomanie po česku

Česko

DIÁŘ INVESTORA

Českem se nyní valí nová mánie – nakupování ve slevě. Na internetu se jako houby po dešti vyrojily desítky stránek, nabízející za „neodolatelnou“ cenu pobyty pro dva na horách, tatarský biftek s pěti pivy, masáž lávovými kameny či nafocení portrétů „profesionálním“ fotografem. Kde se tento fenomén vzal a proč je tak úspěšný? Prvním důvodem je nezpochybnitelná inklinace české populace milovat kdejaký brak, hlavně když je „v akci“. Druhým a hlavním důvodem je to, že celá tahle taškařice je pro poskytovatele slevy hodně dobrý byznys. První podmínkou čerpání slevy je totiž nákup jakéhosi voucheru, který vás opravňuje k užívání dané služby, či ke koupi stanoveného produktu. Tento voucher si však kupujete a hlavně platíte předem – prodávající tak získal vaše peníze, aniž vám cokoliv fakticky prodal. Tímto okamžikem je mu vlastně jedno, zda „slevu“ využijete či ne, on už vaše peníze má (a je velmi pravděpodobné, že cca 10–15 procent zaplacených voucherů nebude nikdy využito). A nedělejte si iluze, že na produktu či službě ve slevě obchodník prodělá. Zkusili jste se někdy podívat na jeho webové stránky a spočítat si, kolik by daný produkt stál v „plné ceně“? Asi vás to nepřekvapí, ale velmi často je o něco levnější, než když jej koupíte „v akci“.

Poslední motiv je prostě a jednoduše levná reklama. Současná společnost je zahlcená produkty a dostat kupujícího právě do toho „svého“ obchodu je nadlidský úkol. Pokud se vám to podaří tím, že mu nabídnete jakousi imaginární slevu, zkasírujete ho o peníze předem, zaplníte volnou kapacitu a ještě ho donutíte ke konzumaci, máte vyhráno. Co víc si v předvánočním období přát?

O autorovi| PETR ŽABŽA senior makléř Patria Online