Sobota 27. února 2021svátek má Alexandr 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Trest za zneužití majáčku? Děkan Ševčík zaplatí maximálně 2500 korun

Děkan ekonomické fakulty Miroslav Ševčík v koloně na dálnici D5. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Děkan ekonomické fakulty Miroslav Ševčík v koloně na dálnici D5. | foto: Pavel Uretšlégr

PRAHA Uniknout ze silniční zácpy nemusí být tak těžké, stačí drzost a arogance. Příkladem může být děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Miroslav Ševčík, který nedávno použil k úniku ze zácpy na dálnici D5 modrý výstražný majáček a nezdráhal se ani otočit auto do protisměru.

Server Lidovky.cz se Ševčíka několikrát pokusil kontaktovat, ale na dotazy nereaguje. Studentskému webu ilist.cz pouze sdělil, že v autě vezl osobu s vážnými zdravotními problémy. Na případ upozornil server Týden.cz.

Svědek celého incidentu Pavel Uretšlégr však serveru Lidovky.cz popsal celou situaci jinak. "Stál jsem půl hodiny přímo za ním a Ševčík rozhodně nebyl nervózní z toho, že v autě veze člověka, který by potřeboval akutní pomoc. Možná na zadním sedadle někdo seděl, ale to bohužel nevím," uvedl svědek. U Ševčíkovy spolujezdkyně prý nezaznamenal žádné problémy. Dvacet minut před tím než odjeli, řídila auto.

'Maják neměl v autě co dělat'

Podle Uretšlégra si chtěl Ševčík použitím majáku zkrátit čekání. Než jej připevnil na kapotu, šel si prý zjistit, jak daleko je nejbližší exit. Poté odjel v pruhu pro sanitky směrem na Plzeň. "Jak se otáčeli, stihl jsem ještě udělat několik fotografií, protože mi řidič připadal celou dobu povědomý," podotýká svědek.

Pirát silnic

Problémy s dopravními předpisy nemá děkan Ševčík poprvé. V roce 2010 jej zastavila policie, která kontrolovala účastníky nelegálního milionářského závodu Diamond Race. Policisté mu na dálnici D1 u Jihlavy ve směru na Brno naměřili rychlost 178 kilometrů v hodině. Ševčík však policistům řekl, že povolenou rychlost nepřekročil.

I kdyby měl Ševčík s nemocnou osobou v autě pravdu, u přestupkové komise by tento argument nejspíš neobstál. Právo užití modrého majáku mají jen vozidla přesně vyjmenovaná v zákoně. Funkce děkana podobné výsady nemá. "Z hlediska zákona neměl maják v autě co dělat," říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Použití majáku neoprávněnou osobou je pokutováno do výše 2 000 korun na místě, popřípadě 1 500 až 2 500 korun ve správním řízením . "Do 31. července 2011 se porušení tohoto ustanovení trestalo jedním bodem, po rozsáhlé novele účinné od 1. srpna 2011 však byly jednobodové přestupky zrušeny," poznamenává Neřold. Za jízdu v protisměru by mohl Ševčík navíc ztratit sedm trestných bodů a zaplatit částku 10 tisíc korun.

Modré výstražné majáky si řidiči neoprávněně pořizují, aby mohli jezdit vysokou rychlostí bez postihu. Mají totiž za to, že auto s majákem policie nebude měřit nebo stavět. Ne vždy to ale podvodníkům projde. "Policejní hlídka může kontrolovat i auta s majáky, pokud má podezření na jejich zneužití," varuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Kdo může používat modrý majáček?

Vedle policejních, vojenských či záchranných složek mohou modrý maják používat pouze osoby přesně vyjmenované v zákoně. Jsou to konkrétně vozy:

  • prezidenta republiky
  • předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
  • předsedy Senátu Parlamentu České republiky
  • členů vlády
  • náčelníka Generálního štábu Armády České republiky
  • velitele vzdušných sil Armády České republiky
  • velitele pozemních sil územní obrany Armády České republiky
  • velitele logistiky Armády České republiky.

Policie vyklízí Hlavní nádraží. Jeho obyvatelé si našli nový „Sherwood“

Bezdomovci na pražském Andělu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Narkosvět v legendárním parku u pražského hlavního nádraží, kterému všichni přezdívají Sherwood, se proměňuje a...

Umírají mladší lidé a my s tím nemůžeme nic dělat, říká šéf KARIM o covidu

Jan Beneš, přednosta kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V plzeňské fakultní nemocnici prudce stoupá počet hospitalizovaných s covidem-19. Zatímco v podzimní vlně šlo o...

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Turbínová lokomotiva Škoda typ 1 TLo (označení lokomotivní řady ČSD podle... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ...