Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

V Radě ČT zuří boj o advokáty. Šlégr se bojí, že bude nová právní kancelář špehovat pro Dvořáka

Jiří Šlégr na zasedání nové Rady ČT foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA - Zákopová válka mezi Radou ČT a vedením veřejnoprávní televize pokračuje. Serveru Lidovky.cz se podařilo získat dokument, v němž radní Jiří Šlégr tepe generálního ředitele ČT Petra Dvořáka za výběr advokátní kanceláře Becker a Poliakoff, která má Radě poskytovat právní služby.
  14:07

Šéf ČT Dvořák dostane za loňský rok nižší odměnu. Důvodem jsou i problémy v komunikaci s radou

Kromě nastavení zakázky za 1,5 milionu korun kritizuje bývalý hokejista a poslanec také údajnou podjatost šéfa kanceláře Martina Klimpla. Dvořák považuje nařčení za nehorázné, Šlégr chce zakázku zrušit.

Ze znění zprávy vysvítá jako hlavní motiv obava, aby právní kancelář „nešpehovala“ pro vedení ČT, co dalšího Rada plánuje. Nejlépe to demonstruje druhá část dokumentu, ve které Šlégr vykresluje spletitou síť vztahů, která podle jeho názoru znehodnocuje pozici kanceláře Becker a Poliakoff.

„Je zřejmé, že Rada ČT musela s (...) zcela ztratit důvěru v advokátní kancelář Becker & Poliakoff, a jejího řídícího partnera, Martina Klimpla, a nestrannost a objektivnost případných právních stanovisek vydaných touto advokátní kanceláří v souvislosti s agendou České televize,“ píše se v dokumentu.

Jmenovitě se do Klimpla pouští i v jiných pasážích. „Martin Klimpl je velmi úzce napojen na Zdeňka Bakalu a jeho aktivity,“ odkazuje se Šlégr na údajné propojení s českým miliardářem spojeným s kauzou privatizace těžebního gigantu OKD.

Šlégr poukazuje například na fakt, že Klimpl je v obchodním rejstříku veden jako člen dozorčí rady Economie v letech 2008 až 2011. Advokát se však brání tím, že působil v dozorčím orgánu firmy Respekt Media a jeho působení v ní skončilo dnem, kdy společností fúzovala právě s Economií. „O současných obchodních aktivitách společnosti Economia nemám žádné bližší informace,“ řekl s tím, že obsah návrhu usnesení nezná.

DOKUMENT: Čím radní Šlégr útočí na vedení České televize

Podle Šlégra je také mezi ČT a Economií „velmi intenzivní obchodní vztah“. Důkazem je podle něj od roku 2016 celkem 31 vzájemných smluv týkajících se převážně inzerce. Zástupci vydavatelství ale nemají pro podobné fabulace pochopení. „Domněnky zmíněného člena rady jsou z říše fantazie,“ sdělila  šéfka komunikace Economie Soňa Jelínková.

Zároveň dodala, že podobným způsobem by vydavatelský dům byl provázán s každým, kdo v jeho titulech někdy inzeroval. Stejné „propojení“ by podle ní existovalo skrze každého bývalého pracovníka a další firmy, ve kterých působil později či před tím. „Prakticky jsme tak propojeni s významnou částí české ekonomiky a médii,“ glosovalo Šlégrovy útoky ústy Jelínkové Economia.

Advokáty si otestovali

Dvořáka dlouhodobě kritizuje skupina členů rady: ekonomka Hana Lipovská, předseda Rady Pavel Matocha či moderátor Luboš Xaver Veselý. Až doteď Šlégr k nejaktivnějším členům kontrolního orgánu televize rozhodně nepatřil. Podle Lipovské je problém zakořeněný už v zákoně, který Radě neumožňuje najmout si vlastní právní kancelář, místo toho ji musí shánět generální ředitel, jehož činnost má Rada kontrolovat. „Problém není přímo v konkrétní advokátní kanceláři Becker a Poliakoff, na každou takovou kancelář vám napíšu dobrý i špatný posudek,“ řekla ekonomka.

Spor o Lipovskou v Radě ČT dělí vedení církve. Zažehl neobvyklý střet Duky a Graubnera

Rada ČT uložila již dříve Dvořákovi, aby ji v rámci výběrového řízení sehnal firmu, která bude radním poskytovat právní služby. Ty měly zahrnovat zastupování u soudů, vypracovávání právních posudků i běžné konzultace. Spolupráce měla trvat dva roky. Jenže výsledek řízení část radních neuspokojil, včetně zpravodaje tohoto bodu Šlégra.

Ten navrhuje aby již uzavřenou smlouvu Dvořák rozvázal v co nejkratší době a připravil nové výběrové řízení. Podle zdrojů serveru Lidovky.cz z okolí generálního ředitele by ale takový krok byl nezákonný.

Šlégr ve zmíněném dokumentu napadá nabízenou cenu za hodinu práce. Tu Česká televize stanovila v minimální výši 1500 korun a v celkovém hodnocení mělo kritérium ceny váhu 50 procent, druhých 50 procent připadlo na odborný test. „Obdobné limity (…) zpravidla vyloučí jakoukoli skutečnou soutěž o cenu,“ argumentuje radní. Podle něj tím většina oslovených kanceláří automaticky mířila na nejnižší možnou cenu. Příchozí nabídky prý dávají jeho stanovisku za pravdu.

Ke shrnutí došlých nabídek se Lidovky.cz dostaly. Se Šlégrovým tvrzením souzní jen částečně. Většina nabídek skutečně mířila na hodinovou sazbu 1500 korun, jenže nabídek přišlo šest. Čtyři z nich se přidržely minimální sazby, dvě nabízely více. Vůbec nejvíce, konkrétně 2500 korun, požadovala kancelář KŠD Legal, která již Radu ČT zastupuje v soudním sporu s členy dozorčí komise, již radní v roce 2019 odvolali. Shodou okolností jde o stejnou částku, kterou jako cenovou „podlahu“ požadoval v připomínkách k nastavení řízení i sám Šlégr.

Jako „neobvyklou a zarážející praktiku“ označuje člen Hokejové síně slávy také druhé kritérium výběru: znalostní test o 40 otázkách. „V podobě nastavené ČT tak neposkytuje jakoukoliv garanci, že některý z uchazečů nemohl disponovat správnými odpovědmi přednostně,“ spekuluje zpráva. Suverénně nejlépe si při testu odborných znalostí vedla nakonec vítězná firma Becker a Poliakoff, která ztratila jediný z 50 bodů. Plný počet dostala i za nabídnutou hodinovou sazbu 1500 korun a s 99 body ze 100 možných tak řízení ovládla. Smlouvu s ní Dvořák uzavřel 17. června.

Bartošek neprosadil návrh, aby Sněmovna jednala o odvolání Lipovské z Rady ČT

Znění Šlégrova posudku má k dispozici i generální ředitel. Obhajobu postupu „své“ televize už si připravil. Podle informací serveru Lidovky.cz se Dvořák brání tím, že členové Rady o podmínkách veřejného řízení věděli. Šlégr prý nějaké připomínky měl, v emailu z letošního března ale konstatuje, že s kritérii souhlasí a považuje otázku výběru právních služeb za uzavřenou.

Návrh se měl projednat už na posledním zasedání Rady 23. června, v tento den měl však Šlégr ještě dovolenou. Na dotaz serveru Lidovky.cz, zda se k projednání Rada vrátí na červencové schůzi, nereagoval.

Předseda Rady Matocha už se mezitím chopil iniciativy a prostřednictvím mailu nechal kolegy hlasovat o výběru „vhodnější“ kanceláře. Hlasování vyhrála firma Rex Law, s níž rada uložila Dvořákovi uzavřít novou smlouvu. Jenže proti tomu se naopak postavila skupina radních, kteří obvykle Dvořáka hájí. Členové dozorčího orgánu ČT Zdeněk Šarapatka a René Kühn osočili na posledním zasedání Rady Matochu z toho, že Rex Law je firma propojená s jiným miliardářem: Pavlem Tykačem, který má sponzorovat šachovou společnost, které Matocha předsedal.

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...