Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Partaje se perou o voliče. K urnám lákají koblihami, pivem, sexem i antieurem

Česko

  7:30
PRAHA - Když se to osvědčilo jednou, proč to na voliče nezkusit znovu. Šéf strany ANO Andrej Babiš se opět chystá rozdávat koblihy v metru. Zkušenosti už má. Koblihářem byl i před volbami do sněmovny. To ODS raději strategii mění. Od #volimpravici přešla k brojení proti euru. ČSSD do kampaně přidává trochu antikampaně a věří, že zbytek dožene sexem v práci. A TOP09? Tradičně míří na pivo.

V kampani už ODS od sloganu #volimpravici upustila, v eurokampani se zaměřila na rétoriku spojenou s bojem proti euru.

Do evropských voleb zbývají necelé dva týdny, ale kampaň jako by jen potvrzovala, že jsou eurovolby vnímány až jako druhořadé. "Je to takové klasické neurazí, ani příliš nepotěší," komentoval dosavadní kampaň pro Lidovky.cz odborník na politický marketing Otto Eibl z Masarykovy univerzity v Brně.

Chybí silná témata, kterými by se jednotlivé strany odlišovaly. "Všichni hrají na tu notu 'aby se ty naše děti měly v Evropě líp'. Přitom tu máme bezpečnostní krizi, to by mohlo být evropské téma par excellence," míní politolog.

ODS: téma, avšak neevropské

Jistou výjimkou ve snaze odlišit se od ostatních stran je ODS. Ta se rozhodla kampaň vést jako boj za českou korunu a Mladí konzervativci, líheň občanských demokratů, shání po Česku podpisy pod Petici proti euru. Jenže toto téma je pro změnu tak trochu mimo. "Je to sice téma, kterým se ODS vymezuje vůči ostatním stranám, ale na druhou stranu se netýká činnosti europoslanců, s rovinou evropské politiky nemá nic společného," podotýká Eibl.  

Který kandidát vám nejvíce vyhovuje? Zkuste volební kalkulačku

Na billboardech i na sociálních sítích už ODS upustila od užívání hashtagu #volimpravici, který dominoval kampani před volbami do sněmovny. Strana ale tvrdí, že to není tím, že by se slogan neosvědčil. Jen se pro eurokampaň nehodí.

Podle Eibla ale není překvapivé, že #volimpravici získá místo už jedině na pohřebišti politických dějin. "Slogany se opakují v rámci různých voleb jen málokdy. Napadají mě třeba komunisté a jejich 'S lidmi pro lidi' a variace na to, nebo TOP 09 také používala 'Víc, než si myslíte' ve vícero volbách. Ale není to úplně obvyklé," uvádí Eibl.

KSČM: vždy pro lidi

Hesla 'S lidmi pro lidi' se komunisté skutečně stále drží, i v eurovolbách, kde jej upravili na Evropa pro lidi. Jak je ovšem u této strany zvykem, spíše než na inovace na internetu vsází na klasickou kontaktní kampaň, letos okořeněnou o evropskou kuchařku lídryně voleb Kateřiny Konečné. A vrchol kampaně? Ten už má strana zřejmě za sebou, ve znamení eurovoleb totiž letos probíhaly tradiční prvomájové setkání na Výstavišti.

ANO: koblihy musí být

Vládnímu hnutí ANO se na sítích daří. Není tak divu, že především Facebook strana hojně užívá v kampani. A opřít se v tomto směru může jako jedna z mála stran i o aktivitu samotného předsedy. Babišovo selfie z letadla cestou do Bruselu s komentářem: "Letíme s kolegyněmi do Bruselu v economy, šetříme", se Facebookem šířilo skoro stejně úspěšně, jako nedávné společné selfie senátora Zdeňka Škromacha (ČSSD) a prezidenta Miloše Zemana.

Babišova selfie z letadla.

Strana ale myslí i na kontaktní kampaň. Loni zaujala koblihová rána a jak zjistily Lidovky.cz, koblihy nebudou chybět ani v eurokampani. "Budeme opět rozdávat koblihy na stanicích pražského metra - přímo pan Babiš bude s panem Teličkou ráno ve středu před volbami na Florenci," uvedla mluvčí strany Lucie Kubovičová.

Rozdávání dárků všeho druhu ke kampani podle Eibla patří. A ne nadarmo. "Když od někoho něco dostanete zadarmo, tak pak můžete mít pocit, že o vás dotyčný projevil nějaký zájem. A můžete se cítit zavázáni," naznačuje Eibl výhodu osobní kampaně oproti té na sociálních sítích. "Funguje to a navíc je to i forma zážitku - dostat dárek z rukou superlídra," dodává.

TOP 09: politika se dělá u piva

Na vyzkoušené triky vsází nejen ANO, ale i TOP 09. Když z jejich webových stránek před volbami do sněmovny zmizel obsah, chvíli i někteří novináři uvěřili, že se jim na ně skutečně naboural nějaký hacker, jak strana tvrdila. Když se ale letos při zahájení eurokampaně stalo to samé, už bylo jasné, odkud vítr vane.

Strana ovšem tvrdí, že to stále funguje. "Zablokování stránek přivádí logicky širší auditorium návštěvníků. Podmínkou je jediná věc a tou je to, že se o změně na stránkách píše na jiných serverech," uvedl pro Lidovky.cz manažer TOP 09 Jaroslav Poláček. Jak připustil, v roce 2013 byl ale efekt větší.

A také ve formě kontaktní kampaně zůstala TOP 09 věrna zkušenostem z minula. Tradičně zve voliče na pivo. "Rozhodli jsme se pro kontaktní kampaň u piva, protože je pro mnoho voličů přirozenější a bližší než billboardová kampaň nebo neadresné mítinky na náměstí," obhajuje netradiční formu kampaně eurokandidát Reda Ifrah.

ČSSD: Sex rezonuje

Eurokampaň sociální demokracie vzali tentokrát do svých rukou Mladí sociální demokraté. Jejich odvážný videoklip, který upozorňuje na problém nezaměstnanosti skrz sex na pracovišti, převálcoval veškerou dosavadní kampaň ČSSD. "Ti mladší bývají většinou originálnější, protože si toho můžou víc dovolit," komentuje videoklip Eibl. Ale dle reakce předsedy strany Bohuslava Sobotky se výtvor mladých demokratů líbí i vedení strany. Pohoršené reakce odrazil slovy, že "není potřeba být tak prudérní". Smysl videa - tedy virální šíření mezi mladými lidmi - se údajně daří.

ČSSD před volbami do EP útočí na ODS.

Kromě kontroverzního videoklipu a tradičních mítinků ve městech vsází ČSSD i na lehkou negativní kampaň. Na facebookovém profilu zveřejnila například grafiku, která má ilustrovat nekonzistentnost postojů ODS v otázce slevy na dani pro pracující důchodce. Možná ale trochu zbytečné, když spíše než ODS bude soupeřem ČSSD ve volbách ANO.

KDU-ČSL: popelnice Evropy

Lidovci cílí kampaň tradičně na rodiny s dětmi -  zavazují se osvobodit dětské zboží od DPH, zvýšit počet částečných pracovních úvazků v Česku a také zkvalitnit vzdělání. Oblíbili si v kampani ale i slovní spojení "popelnice Evropy" v debatě o potravinách. Chtějí, aby obchodní řetězce dodávaly do Česka výrobky ve stejné kvalitě a za stejnou cenu jako západní členské státy EU.

Na Facebooku z lidovců kraluje ministr zemědělství Marian Jurečka, od kterého se však lidovečtí eurokandidáti umu na sociálních sítích ještě pořádně nenaučili. Spoléhají spíše na to, že budou vidět na billboardech. A v tomto směru se spoléhají na ploty a domy svých podporovatelů.  

Úsvit: Happy s Okamurou

Strana Úsvit přímé demokracie uveřejnila přes svůj kanál na YouTube video z pražské Šlechtovky, kde se mladí lidé v tričkách strany spolu s instruktorkou a především předsedou strany Tomiem Okamurou učí "Úsvit dance" na píseň Pharella Williamse "Happy". Sází zde na spojení s celosvětovým virálním fenoménem. Spíše než toto originální video se však na sítích šíří spíše nejrůznější parodie. 

Kromě třikrát okopírovaného motivu boje proti imigrantům, který se pro svou kampaň rozhodli zvolit, apelují jako některé další strany také na rodiče s dětmi. Nabízejí zajištění dotací pro děti na sport, volný čas a výstavbu hřišť.

Volby do europarlamentu na Facebooku

Výkonnostní agentura Performics proto v minulých týdnech sledovala prostřednictvím svého patentovaného nástroje SocialTools aktivitu domácích politických stran a hnutí na Facebooku. Nejaktivnější jsou správci stránek hnutí ANO a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, kteří uveřejňují největší počet statusů denně. Nejvíce fanoušku má TOP 09 a ANO, následuje Česká pirátská strana. Nejrychleji roste počet facebookových příznivců hnutí ANO.

Autoři: ,