V České republice působí přes 12 tisíc advokátů. A ne každý svou práci odvádí perfektně. Pokud máte pochybnosti o práci svého advokáta, logickým prvním krokem je reklamovat právní službu přímo u něj. Nezdá-li se vám například fakturovaná částka, je namístě se ozvat a nechat si všechny pochybnosti vysvětlit, případně si předložit výkazy o vykonané práci. „Reklamovat lze obecně všechny služby vyplývající ze smluv o poskytování právních služeb uzavíraných mezi advokátem a klientem, který je spotřebitelem. To znamená, že je fyzickou osobou jednající mimo svou podnikatelskou činnost,“ vysvětluje Iva Chaloupková, mluvčí České advokátní komory (ČAK).
Reklamuji právní službu
Když ale advokát reklamaci nevyřeší uspokojivě nebo ji zamítne, nezbývá klientovi než se obrátit na soud, typicky s žalobou na náhradu škody nebo nemajetkové újmy. V takovém případě advokát zodpovídá za jakoukoli újmu, která jeho jednáním vznikla.
Každá soudní pře je však velmi nákladná a málokdo se navíc odhodlá soudit se s vlastním advokátem. Proto byla od letošního února novelou zákona o ochraně spotřebitele otevřena cesta řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou, pokud se strany nedohodnou na oboustranně přijatelném kompromisu.
Tuto službu primárně zajišťuje Česká obchodní inspekce, ale v případě sporů s advokáty je zprostředkovatelem Česká advokátní komora. Mělo by jít o rychlé a levné řešení, které by zprostředkovalo smírné řešení mezi advokátem a klientem. Návrh je bezplatný a podává jej spotřebitel, každá ze stran jen hradí své vlastní náklady.
Kauza musí být vyřízena do tří měsíců, po kterých je jasné, zda se strany budou schopny domluvit. Reálně může být spor vyřízen v řádu týdnů, tvrdí ČAK. „Zatím neevidujeme žádný takový návrh spotřebitele, ale už jsme na to připraveni,“ uvádí Iva Chaloupková.
.