Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Vývojáři jsou tajemní jako hrad v Karpatech

Česko

Přes sto milionů korun za virtuální zboží loni utratili i lidé v Česku

Společnost Falanxia je jednou z úplně prvních společností v Čechách, které vyvíjejí hry na platformě Facebooku.

Zároveň jde o první společnost ve střední Evropě, která ve svých hrách může prodávat virtuální zboží. Podle Jakuba Svobody, vývojáře Falanxie, který stál i u zrodu serveru Líbímseti.cz, čeká tento druh podnikání velká budoucnost.

* LN Jakou hru vaše firma pro Facebook vyvinula?

Zhruba v listopadu loňského roku jsme spustili naši první hru Bzoonk Bar, kde si hráč může postavit svůj vlastní bar. Hru jsme spustili zatím jen v Česku a na Slovensku, kde ji testujeme.

* LN Virtuální bar? To si hráč kupuje virtuální nápoje?

Hráč si u nás nekupuje drinky -je provozovatelem baru a řeší jeho provoz. Může si zařídit bar tak, jak si ho vždycky představoval. Může si opatřit zdi, jaké chce, u zdi pohovky, konkrétní lampy a postupně si tento prostor staví. Hráč připravuje drinky virtuálním hostům a časem vydělává peníze, za které si pořídí víc virtuálních předmětů.

* LN I ve vaší hře se dají utratit reálné peníze. Jak? Dost dobře si nedokážu představit, jak takový obchod funguje...

Facebook zhruba před rokem zavedl univerzální platební měnu pro všechny hry, které se říká Facebook Credits. Deset kreditů stojí jeden dolar. Ve světě existuje zhruba přes 80 různých platebních metod, jak si kredity dobít, a Facebook si pak z každé transakce z prodeje virtuálního zboží bere 30 procent.

* LN Co si ve vaší hře lidé kupují nejvíc?

Vývojáři hry FarmVille se rádi chlubí, že každý den prodají víc virtuálních traktorů, než se těch reálných prodá v celé Americe za celý rok. V našem virtuálním baru se pak nejvíce prodávají služby, které hráčům urychlí proces přípravy virtuálních drinků pro jejich virtuální hosty.

* LN Za všechno tedy musí zaplatit v reálných penězích?

Ne. V podstatě všechny hry na Facebooku lze hrát zdarma do omrzení. Platí se až v momentě, když chcete něco lepšího. Hezčí vybavení, taneční parket, jukebox, kulečníkový stůl. Druhá věc je, že platíte za virtuální zboží, které vám hru nějakým způsobem usnadňuje - rychleji se ve hře dostáváte dál. Jako již zmíněné virtuální traktory ve FarmVille.

* LN Když by si někdo udělal nejluxusnější bar, který je u vás k dispozici, kolik by ho stál?

Zhruba v řádu desítek dolarů. Mohl by si pořídil obrovský bowling, fotbálek, jukebox, taneční parket, spoustu věcí. Ale na druhou stranu se do stejného bodu dostane i bez zaplacení. Jenom mu to bude trvat déle.

* LN Máte v Čechách konkurenci?

Vím zhruba o třech projektech, které vznikají, ale podrobnosti úplně nevíme, protože jsou všichni tajemní jako hrad v Karpatech. My si ale na českém a slovenském trhu nekonkurujeme, protože tento trh je maličký, a všichni si chceme sáhnout spíš na kus globálního trhu, kde třeba jenom v rámci Facebooku hraje hry 200 milionů lidí měsíčně.

* LN Mohou ve vašem baru hráči vydělat i reálné peníze?

Na facebookových aplikacích hráč peníze vydělat nemůže, protože Facebook Credits není možné převádět zpět na reálnou měnu.

* LN Mimo Facebook existují hry, na kterých se reálné peníze vydělat dají. Jak to funguje?

Známé jsou třeba týmy lidí, které tráví celé měsíce ve hře World of Warcraft a nedělají nic jiného, než že zdokonalují herní postavy. A tu postavu, kterou za nějaký čas neustálým hraním vytvoří, pak prodají třeba přes eBay za stovky dolarů.

* LN Jaké zisky máte vy?

Zatím naše společnost není v černých číslech. Jsme tři společníci a hru financujeme z vlastních zdrojů. Prvním milníkem, kterého chceme dosáhnout v prvním čtvrtletí letošního roku, je provozní zisk.

* LN Působíte tedy jenom na Facebooku, nebo i na jiných sociálních sítích?

Nás aktuálně zajímá hlavně Facebook, ale časem se chceme věnovat i jiným platformám, protože Facebook není zdaleka jediná sociální síť se zajímavým počtem uživatelů. V Rusku, v Brazílii jsou další zajímavé sociální sítě. A na těchto dalších sítích se pohybují další stovky milionů potenciálních hráčů..

* LN Jaká oblast virtuálního podnikání pro vás bude nejvýnosnější?

Chceme mít naše hry postavené na třech monetizačních pilířích. Prvním je prodej virtuálního zboží. Druhým je prodej reklamy a product placementu a třetím je Lead Generation Business.

* LN Lead Generation Business?

V rámci něj se přeposílají kontakty a informace o uživatelích třetím stranám, marketingovým společnostem. Ovšem se souhlasem uživatelů. Prémiové předměty do her si totiž můžete koupit buď za kredity, nebo je dostanete zdarma, když vyplníte dotazník agentury nebo konkrétní firmy.

***

Příjmy z her na sociálních sítích 2010

Virtuální zboží 59,6 %

Reklama 14,1 %

Prodej osobních dat 26,3 %

Celkem 856 milionů USD (15,4 mld. korun)

Očekávané příjmy z her na sociálních sítích 2012

Virtuální zboží 59,9 %

Reklama 20,5 %

Prodej osobních dat 19,6 %

Celkem 1323 milionů USD (23,8 mld. korun)

Zdroj: Marketer.com

Evropané vloni utratili na virtuálním trhu 1,019 miliardy dolarů (cca 18 mld. korun)

TOP 10 evropských virtuálních trhů

Údaje v milionech USD (v milionech Kč)

14,0 (252,0) Finsko

16,1 (289,8) Norsko

11,9 (214,2) Švédsko

3,5 (63,0) Irsko

154,4 (2779,2) Velká Británie

14,4 (259,9) Dánsko

3,2 (57,6) Litva

85,6 (1540,8) Rusko

20,4 (367,2) Nizozemsko

231,1 (4159,8) Německo

5,3 (95,4) Polsko

11,0 (198,0) Ukrajina

15,5 (279,0) Belgie

7,8 (140,4) Česká rep.

6,3 (113,4) Slovensko

14,7 (264,6) Rumunsko

12,9 (232,2) Švýcarsko

6,5 (117,0) Rakousko

151,1 (2719,8) Francie

5,7 102,6 Portugalsko

80,0 (1440) Španělsko

87,9 (1582,2) Itálie

2,4 (43,2) Bulharsko

50,1 (901,8) Turecko

5,9 (106,2) Řecko

0,6 (10,8) Kypr

Zdroj: SuperData Research

Autor: