Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česko

Začíná dvouletá oprava Karlova náměstí. Pražané se konečně dočkají přechodu, řidiči musí počítat se zácpami

Vizualizace oprav Karlova náměstí včetně parku uprostřed. foto: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Původní zpráva
Praha - Karlovo náměstí se konečně dočká nových chodníků i přechodů. A Pražané úlevy. Na komplikované křižovatce tak nebudou muset využívat jen podchod. Touto sobotou začíná první etapa dlouho plánované revitalizace největšího náměstí v Česku. Až do konce srpna se tak budou muset řidiči smířit s dopravními zácpami.
  5:00

První opravy, s nimiž pražská Technická správa komunikací začíná v sobotu, se týkají hlavně dopravy, parku uprostřed náměstí se revitalizace zatím nedotkne. Novou podobu dostane vytížená křižovatka Karlova náměstí a Resslovy ulice ve směru od Tančícího domu. 

Vizualizace oprav Karlova náměstí včetně parku uprostřed.
Vizualizace oprav Karlova náměstí včetně parku uprostřed.

„V první části se odstraní středové ostrůvky, kompletně se udělají chodníky, nové bezbarierové přechody, odvodnění a bude se dělat nová jednotná signalizace v celé křižovatce,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková s tím, že veškeré práce chtějí stihnout do 31. srpna. Křižovatkou dlouhodobé plány startují, postupně se opravy komunikace, stavby chodníků, nových bezbariérových přechodů i signalizace včetně napojení na tramvajové zastávky budou přesouvat po celém obvodu náměstí. „Práce budou trvat dva roky,“ dodala Lišková. Jejich součástí bude i dosadba nových stromů. 

„Nechceme a ani nemůžeme zavřít na dlouhou dobu celou křižovatku, proto budeme postupovat po etapách, po dvou, třech dnech či po týdnu,“ ujistila Lišková. I tak ale budou muset řidiči počítat s omezením jízdních pruhů a výjimečně pak i na určitou dobu se zákazem vjezdu do vybraných ulic. „Zejména v prvních dnech to bude dopravně velmi zatížené,“ doplnila. 

Karlovo náměstí se změní. Chceme i podzemní garáže, říká k návrhu Praha 2

Řidičům proto Lišková doporučuje využít alternativní trasy. „Pro tuto konkrétní etapu lze využít trasu po komunikacích Odborů, Myslíkova a Masarykovo nábřeží a dále ve směru jízdy. Pokud není cílem cesty centrum metropole, doporučujeme se místu úplně vyhnout a využít možných širších dopravních vazeb, jako například Severojižní magistrála či části Městského okruhu,“ dodala. 

Revitalizace parku až v roce 2023

Slavnostně odřezáním zábradlí zahájí první fázi rekonstrukce Karlova náměstí pražský magistrát ve středu společně s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). „Přibudou nové přechody přes Resslovu ulici a pohyb Pražanů přes náměstí se tak výrazně zjednoduší. Kromě dopravních změn se na Karlově náměstí chystá i celková revitalizace parku, která je naplánovaná na rok 2023,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí IPR Marek Vácha.

PŘEHLEDNĚ: Prahu čeká prázdninová vlna uzavírek. Opravy se týkají Karlova náměstí i Jižní spojky

Mnoho let plánovaná revitalizace by měla celkově trvat šest let a podle vybraného návrhu zahrnuje i pozdější kompletní přestavbu parku, včetně aleje i nových pěších tras vybudovaných tak, aby umožnily jednoduší průchod zejména od vstupů do metra k nemocnici či poliklinice. Cesty nebudou asfaltové jako dosud, ale dlážděné. V jižní části má vzniknout kavárna a dětské hřiště, v prostřední části by mohly být květinové záhony. 

Podle pražského dopravního podniku by opravy chystané v této první etapě neměly nijak ovlivnit provoz tramvají. Kolejové křižovatky a konstrukce na Karlově náměstí i kolejové oblouky v ulici Na Moráni už proběhly na přelomu dubna a května. I přesto prosí řidiče, „aby během rekonstrukce respektovali místní dočasné dopravní značení, nevjížděli do kolejiště a neblokovali tak tramvajový provoz na jedné z nejrušnějších tramvajových křižovatek v Praze,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí DPP Daniel Šabík.

Karlovo náměstí je veřejné prostranství celopražského významu. Jako Dobytčí trh jej ve 14. století založil Karel IV. a bylo hlavním tržištěm i poutním místem. Zároveň již v tu dobu platilo Karlovo náměstí za jednu z hlavních pražských křižovatek. Klidnou zelenou oázu pro rušné měst včetně promyšlené kompozice navrhl v roce 1884 krajinářský architekt František Thomayer.

V roce 1998 byla oáza prohlášena za kulturní památku krajinářské architektury. V současnosti se ale park podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy nachází ve špatném stavu a dlouhodobě se také potýká s lidmi bez domova či narkomany, kteří se v něm zdržují.