31. května 2018 5:00, aktualizováno  11:31 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Žantovský proti Halíkovi. Je to pokrytectví, hodnotí postoj duchovního ke hře s Ježíšem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 192Diskuse
Michael Žantovský | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Michael Žantovský | foto:  Petr Topič, MAFRA

BRNO/PRAHA Slova pochopení jednoho z nejvýraznějších českých duchovních Tomáše Halíka pro kontroverzní inscenaci zobrazující násilný akt Krista na muslimce rezonovala na sociálních sítích. K reakci přiměla třeba ředitele Knihovny Václava Havla a exdiplomata Michaela Žantovského. Podle něj Halík nemůže inscenaci bránit, když v minulosti kritizoval karikatury proroka Mohameda ve francouzském satirickém týdeníku Charlie Hebdo.

„Člověk buď může hájit svobodu projevu včetně nechutností, jaké se objevily v Charlie Hebdo nebo v tom představení, nebo může tvrdit, že s ohledem na naše civilizační hodnoty a část obyvatelstva, která je nábožensky cítící, jsou takové nechutnosti nepřípustné. Ale nemůže to v jednom případě dělat tak, a v druhém onak,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz Žantovský.

Po teroristickém útoku na redakci magazínu v lednu 2015 se Halík odmítl připojit k všeobecné vlně projevu solidarity s oběťmi útoku vyjádřené souslovím Je suis Charlie. Podle něj karikatury proroka Mohameda nezodpovědně posilovaly nenávist mezi kulturami. Podobně extrémní výjev při inscenaci Naše násilí a vaše násilí ale vyhodnotil jako metaforu poměrů současného světa a námět k přemýšlení. 

„V té hře vůbec nejde o ‚Ježíše znásilňujícího muslimku‘, nýbrž o protest proti světu, v němž se vše - i svaté symboly náboženství - zneužívá k rozdmýchávání nenávisti jedněch proti druhým,“ přiblížil serveru Lidovky.cz Halík svůj pohled na inscenaci bosensko-chorvatského režiséra Olivera Frljiče, která se uplynulou sobotu uskutečnila na půdě brněnského Divadla Husa na provázku. Kompletní reakci pro Lidovky.cz Halík zveřejnil na svém webu.

Ve světle jeho kritického postoje vůči produkci Charlie Hebdo má Žantovský za to, že se známý duchovní svou shovívavostí vůči inscenaci dopustil přešlapu. „Mně to připadá jako přinejmenším zřejmý druh intelektuální nekonzistence, v horším případě intelektuálního pokrytectví,“ poznamenal Žantovský, podle kterého jde v obou případech o stejný princip svobody projevu.

‚Právě jsem se vrátil z vyšetření srdce‘

Prezident České křesťanské akademie si současně podle některých hlasů při reflexi hry neodpustil, aby se povyšoval nad ostatní. Halík totiž psal o tom, že zatímco on hlavní sdělení autorů kusu pochopil, prostí věřící pouze prvoplánově reagovali na výjev Krista znásilňujícího muslimku, aniž by rozuměli kontextu. 

„Právě jsem se vrátil z vyšetření srdce. Prý mi infarkt nehrozí. No nevím, doma jsem našel vyjádření Tomáše Halíka o pobloudilých, prostých věřících, kteří vše chápou jinak, než elita církve, pan profesor,“ uvedl třeba osobní tajemník hlavy české katolické církve, pražského arcibiskupa Dominika Duky, Milan Badal.

Divadelní hra vyvolala vlnu nevole, jedním z důvodů je i scéna, ve které Ježíš znásilňuje muslimskou ženu.
Tomáš Halík.

Právě arcibiskup Duka k inscenaci přistoupil opačně než Halík. Dlouhodobě se vůči ní vymezoval. Současně přivítal odpor, který se proti hře vzedmul v části společnosti. „S povděkem vnímám několik tisíc lidí, kteří se v petici postavili proti uvedení blasfemické divadelní hry v Brně. Vítám, že se našli i lidé, kteří se odhodlali k činu, hru napadli u soudu a žádali její odvolání z programu divadla,“ napsal Duka na na sociální síti Facebook.

Primas český s porozuměním kvitoval i počin zhruba dvou desítek členů politického hnutí Slušní lidé, kteří vpádem na jeviště narušili průběh představení. Jejich konání by se přitom mělo stát předmětem přestupkového řízení. Senátorka Eliška Wagnerová pak kvůli tomu podala oznámení pro podezření z výtržnictví. Avizováno také bylo několik trestních podání kvůli údajném zneuctění české vlajky během inscenace.

„To mi hlava nebere“

Tomáš Halík zaslal serveru Lidovky.cz svou reakci k postoji Michaela Žantovského, zveřejňujeme ji v plném znění:
„Milý Michale,
vím, že naše hlavy jsou už šedivé, ale dost mne překvapuje a mrzí, že Tvá chytrá hlava "nebere"  mnou jasně pojmenovaný (a navíc Tebou seriózně citovaný) rozdíl mezi mým postojem k Charlie Hebdo a Frljičově hře.
V oplzlých a hloupých  karikaturách v Charlie Hebdo jsem nenašel nic jiného než frivolní pokusy provokovat a urážet víru druhých (proto jsem sice zcela  jasně odsoudil útoky na redakci i snahy tento typ bulváru zakazovat, ale stejně jasně jsem odmítl vydávat redaktory za hrdiny a "symboly naší civilizace", jak je nazval tehdejší francouzský prezident).
Smyslem mého tehdejšího článku bylo jasně rozlišit lidskou solidaritu s obětmi terorismu od ztotožnování se se stylem jejich publicistiky. 
Frljičova hra také provokuje a mně se vůbec nelíbí, ale chápu její hlubší smysl, který u Charlie Hebdo zcela  postrádám: vnímám ji jako  vášnivý protest proti násilí a zneužívání náboženských symbolů, jako drsné  nastavení zrcadla šílenému světu, jemuž "nic není svaté".
Můžeš s mou interpretací nesouhlasit a vidět oba fenomény jinak (anebo být slepý k rozdílům mezi nimi), ale proč mne musíš veřejně nařknout  z pokrytectví, to zas má hlava nebere, sorry.
Tvůj Tomáš Halík“ 

  • 192Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz