„Člověk buď může hájit svobodu projevu včetně nechutností, jaké se objevily v Charlie Hebdo nebo v tom představení, nebo může tvrdit, že s ohledem na naše civilizační hodnoty a část obyvatelstva, která je nábožensky cítící, jsou takové nechutnosti nepřípustné. Ale nemůže to v jednom případě dělat tak, a v druhém onak,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz Žantovský.
Po teroristickém útoku na redakci magazínu v lednu 2015 se Halík odmítl připojit k všeobecné vlně projevu solidarity s oběťmi útoku vyjádřené souslovím Je suis Charlie. Podle něj karikatury proroka Mohameda nezodpovědně posilovaly nenávist mezi kulturami. Podobně extrémní výjev při inscenaci Naše násilí a vaše násilí ale vyhodnotil jako metaforu poměrů současného světa a námět k přemýšlení.
Dalo se čekat, že se na tom přiživí náckové, míní o provokující hře s Ježíšem Halík |
„V té hře vůbec nejde o ‚Ježíše znásilňujícího muslimku‘, nýbrž o protest proti světu, v němž se vše - i svaté symboly náboženství - zneužívá k rozdmýchávání nenávisti jedněch proti druhým,“ přiblížil serveru Lidovky.cz Halík svůj pohled na inscenaci bosensko-chorvatského režiséra Olivera Frljiče, která se uplynulou sobotu uskutečnila na půdě brněnského Divadla Husa na provázku. Kompletní reakci pro Lidovky.cz Halík zveřejnil na svém webu.
Ve světle jeho kritického postoje vůči produkci Charlie Hebdo má Žantovský za to, že se známý duchovní svou shovívavostí vůči inscenaci dopustil přešlapu. „Mně to připadá jako přinejmenším zřejmý druh intelektuální nekonzistence, v horším případě intelektuálního pokrytectví,“ poznamenal Žantovský, podle kterého jde v obou případech o stejný princip svobody projevu.
‚Právě jsem se vrátil z vyšetření srdce‘
Prezident České křesťanské akademie si současně podle některých hlasů při reflexi hry neodpustil, aby se povyšoval nad ostatní. Halík totiž psal o tom, že zatímco on hlavní sdělení autorů kusu pochopil, prostí věřící pouze prvoplánově reagovali na výjev Krista znásilňujícího muslimku, aniž by rozuměli kontextu.
„Právě jsem se vrátil z vyšetření srdce. Prý mi infarkt nehrozí. No nevím, doma jsem našel vyjádření Tomáše Halíka o pobloudilých, prostých věřících, kteří vše chápou jinak, než elita církve, pan profesor,“ uvedl třeba osobní tajemník hlavy české katolické církve, pražského arcibiskupa Dominika Duky, Milan Badal.
Právě arcibiskup Duka k inscenaci přistoupil opačně než Halík. Dlouhodobě se vůči ní vymezoval. Současně přivítal odpor, který se proti hře vzedmul v části společnosti. „S povděkem vnímám několik tisíc lidí, kteří se v petici postavili proti uvedení blasfemické divadelní hry v Brně. Vítám, že se našli i lidé, kteří se odhodlali k činu, hru napadli u soudu a žádali její odvolání z programu divadla,“ napsal Duka na na sociální síti Facebook.
Primas český s porozuměním kvitoval i počin zhruba dvou desítek členů politického hnutí Slušní lidé, kteří vpádem na jeviště narušili průběh představení. Jejich konání by se přitom mělo stát předmětem přestupkového řízení. Senátorka Eliška Wagnerová pak kvůli tomu podala oznámení pro podezření z výtržnictví. Avizováno také bylo několik trestních podání kvůli údajném zneuctění české vlajky během inscenace.
„To mi hlava nebere“Tomáš Halík zaslal serveru Lidovky.cz svou reakci k postoji Michaela Žantovského, zveřejňujeme ji v plném znění: |