130 let

Diskuze

Zeman míní, že nemusí vyhovět návrhu na rozpuštění Sněmovny. Je to jeho povinnost, reaguje expert

Prezident Miloš Zeman se domnívá, že může, ale také nemusí Sněmovnu rozpustit poté, co se na tom shodne 120 poslanců. Zeman to v neděli uvedl v pořadu Partie televize Prima k úvahám opozice o takové cestě k předčasným volbám. Podle ústavního právníka Jana Wintra však má prezident povinnost rozpustit Sněmovnu, pokud usnesení podpoří tři pětiny poslanců, a to bez zbytečného odkladu. „Nepanují o tom prakticky žádné pochybnosti,“ řekl Wintr.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KL

klídek, ať si klidně sněmovnu rozpustí.

On už si s tím M.Z. poradí. To je starej mazák, a na něj tahle parta kavárenských tajtrdlíků nemá.....;-D

0 0
možnosti
JL

J42a59n 41L63u32t21i87c

26. 4. 2021 8:22

Nenajde se 120 poslanců takže je zbytečné se obouvat do prezidenta,kavárno!

0 0
možnosti

P93e40t14r 37Č57e64c26h

26. 4. 2021 8:07

Podle mne se mýlí oba. Jak prezident Zeman, tak i právník Winter.

Předmětný článek ústavy totiž zní "Prezident republiky poslaneckou sněmovnu rozpustí, navrhne-li mu to poslanecká sněmovna usnesením, s nímž vyslovila souhlas třípětinová většina všech poslanců". A hovoří česky jasně. Prezident je povinen sněmovnu rozpustit, když se na tom usnese 120 poslanců. K tomu, aby něco takového pochopil běžný občan není třeba názorů ústavních právníků, je třeba znát český jazyk.

"Podle ústavního právníka Jana Wintra však má prezident povinnost rozpustit Sněmovnu, pokud usnesení podpoří tři pětiny poslanců, a to bez zbytečného odkladu".

Tady se zase mýlí zmíněný ústavní právník. Za prvé v ústavě nikde není psáno, že prezident musí rozpustit v dané věci poslaneckou sněmovnu "bez zbytečného odkladu" a za druhé tam také nikde není vysvětleno, co je to ten zbytečný odklad. Konkrétně kolik dní, týdnů, měsíců či let představuje.

Rezumé?Prezident za takových okolností poslaneckou sněmovnu rozpustit musí, o

0 0
možnosti

P51e42t90r 27Č72e71c56h

26. 4. 2021 8:08

ovšem za jakou dobu tak učiní je jen na jeho uvážení.

Pokud tomu někdo, zde pan JUDr Winter nerozumí, měl by si zopakovat český jazyk.

Celkově je možno říci, že naše ústava, asi záměrně, používá v mnoha případech nejasný a nejednoznačný text, což by v případě zákonů být nemělo a v případě zákona nejvyššího už vůbec. Potom může nastávat, a nastává neustále, situace, kdy dva či tři ústavní právníci mají na jeden a týž text deset různých názorů.

0 0
možnosti
VC

Toho Zemana musí lidé hodně nenávidět, když jim to zatemňuje mozek natolik, že jim nepřipadá rozpuštění sněmovny ani ne 5 měsíců před volbama nenormální. A to v době, kdy by se vláda měla soustředit na Covid opatření, nový volební zákon a na Rusy. Všechny strany které tento nesmysl chtějí podpořit jsou natolik nezodpovědné že jsou nevolitelné.

Zeman možná blafuje, možná špatně četl ústavu. sněmovnu podle čl. 35 (2) rozpustit musí. Tak jako tak, by každý prezident, který jedná v zájmu občanů v současné situaci předčasnému rozpuštění sněmovny měl snažit zabránit.

Hlavně mi není, jasné jak ti cvoci chtějí zařídit nový volební zákon a ještě rozpuštění dříve než za dva měsíce. Tři měsíce před volbami sněmovnu rozpustit nelze.

0 0
možnosti
KP

Nad covidem si tato vláda lámat hlavu už nemusí - letní období přibrzdí covid samo a před volbami se zase rozvolní... Odhaduji, že Bartoš Babiše postraší vyslovením nedůvěry a nepřímo tedy i Zemanem. Babiš možná shledá, že bude lepší urychlit přijetí volebního zákona, přistoupit na předčasné volby a ukončit tuto agonii, která bude pro ČSSD asi smrtící. To by se mohlo líbit i Zemanovi a tak by mohli být všichni tři spokojeni v rámci okolností.

0 0
možnosti
PN

P96a22v72e14l 70N97o24v59á37k

25. 4. 2021 18:40

(1) Poslaneckou sněmovnu může rozpustit prezident republiky, jestliže

a) Poslanecká sněmovna nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž předseda byl prezidentem republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké sněmovny,

b) Poslanecká sněmovna se neusnese do tří měsíců o vládním návrhu zákona, s jehož projednáním spojila vláda otázku důvěry,

c) zasedání Poslanecké sněmovny bylo přerušeno po dobu delší, než je přípustné,

d) Poslanecká sněmovna nebyla po dobu delší tří měsíců způsobilá se usnášet, ačkoliv nebylo její zasedání přerušeno a ačkoliv byla v té době opakovaně svolána ke schůzi.

(2) Prezident republiky Poslaneckou sněmovnu rozpustí, navrhne-li mu to Poslanecká sněmovna usnesením, s nímž vyslovila souhlas třípětinová většina všech poslanců.

(3) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit tři měsíce před skončením jejího volebního období.

(2) Byla-li Poslanecká sněmovna rozpuštěna, konají se volby do šedesáti dnů po jejím rozpuštění.

0 0
možnosti
JP

CTRL C + CTRL V ti jde dobře, ale s chápáním s odstavcem 2 je to horší

0 0
možnosti
JL

Tenhle pacient už zvládne tak maximálně přečtení textu z obrazovky, který smolil celý týden ve spolupráci s kremelskými poradci..!

0 0
možnosti
VC

Proč o sobě mluvíte v třetí osobě?

Co se týká prezidenta je rozumné že chce zabránit podrazu. Volili jsme zastupitele na 4 roky a není důvod pro to aby se to zkracovalo.

0 0
možnosti
MB

Zeman ma k ustave takovy bolsevicky pristup...

0 0
možnosti
KP

Přikládám odkaz na ústavu. Zmiňované rozpuštění sněmovny je v článku 35. https://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html

0 0
možnosti
VB

Pan prezident "vyhoví" s prodlením na věčné časy (naučil se to patrně po srpnu 1968) nebo si naopak přichvátne s vymodelováním vlády podle svého, prokremelského naturelu.

0 0
možnosti
VC

Máte prokremelskou obsesi?

0 0
možnosti
PP

P88e39t68r 95P36r72u75n61e65r

25. 4. 2021 17:50

Politici by měli zajistit volební zákon a ne se zabývat hloupostmi. Kde chce opozice sehnat 120 hlasů - proč by ANO a ČSSD měly podpořit takový návrh ?

Jinak pan Zeman se v politice v nejvyšších ústavních funkcích pohybuje dlouhá léta, pochybuji, že by neznal Ústavu ČR.

0 0
možnosti
KP

Vyslovení nedůvěry vládě by Zeman patrně využíval k proměně vlády k obrazu svému. To by se Babišovi nemuselo líbit. Co říkáte na článek 35 ústavy?

0 0
možnosti