V příběhu o tom, že zázraky se dějí i vědcům, kteří na ně nevěří, vytvořili hlavní role Eddie Redmayne a Felicity Jonesová. Režisérem byl držitel Oscara za dokument Muž na laně James Marsh.
Film začíná v roce 1963, kdy čeká jednadvacetiletého Stephena Hawkinga, studenta kosmologie na Cambridge, skvělá budoucnost. Spolužáci i profesoři ho zbožňují, stejně jako krásná Jane, která studuje umění. Když však v osobním i profesním životě stane na pomyslném vrcholu, zažije šok.
Lékařské vyšetření po jednom z mnoha jeho „nešikovných“ škobrtnutí vyřkne drsnou diagnózu - neléčitelné postupné ochrnutí nervového systému, které do dvou let ukončí smrt.
Navzdory osudu
Oba mladí lidé se však osudu vzepřou, vezmou se a snaží se žít normální život. On si nemoc nepřipouští, dodělává si doktorát, ona ho všemožně podporuje. Zatímco jeho tělo čelí stále více limitům, mozek pokračuje v objevování vnějších hranic teoretické fyziky.
Podle režiséra Marshe si Teorii všeho vychutnají fanoušci Hawkinga a jeho díla i milovníci silných romantických příběhů. „Náš film je o lásce k fyzikálním zákonům i o fyzikálních zákonech lásky. Ti dva dostali do vínku dva roky. Jak se z nich stalo deset a pak dvacet let, dostával jejich vztah úplně novou formu,“ komentoval to scenárista Anthony McCarthen.
Předlohu představil producentce Lise Bruceové, která o Hawkingovi věděla jen to, že to je muž s brilantním mozkem upoutaný na invalidní vozík a komunikující prostřednictvím hlasového zařízení.
Stephen HawkingAstrofyzika Stephena Hawkinga vždy fascinoval čas: kdy vznikl vesmír, kdy zanikne, a taky všechno mezi tím. Jeho slavné knihy Stručná historie času se po celém světě prodalo přes 10 milionů výtisků. V září 2013 uvedl v Cambridgi dokument o svém životě, který věnoval vědeckému pokroku. Letos v lednu oslavil třiasedmdesátiny. |
Producentům prý trvalo několik let k získání všech práv a svolení Jane a Stephena, aby mohli z romantického příběhu udělat film. Klíčem byl paradoxně hlavní hrdina. To, jak své nemoci s humorem vzdoruje, jeho vytrvalost a schopnost zatnout zuby, udělaly z příběhu opak tragédie.
Na plátně ho ukázali jako zdravého člověka plného síly až po člověka, který užívá jen jednu ruku a několik omezených obličejových pohybů. Redmayne se na roli připravoval měsíce, aby byl schopen znázornit všechna stadia nemoci. Už proto, že film se nenatáčel chronologicky.