Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

‚Filmovka‘ v Uherském Hradišti: nesnesitelné horko a švédské bijáky

Kultura

  15:00
Letošní 43. ročník si za čas budeme vybavovat díky ústředním heslům, kterými byly „vedro“ a „Švédsko“. Obě prostupovala devítidenním maratonem, na který se letos v Uherském Hradišti akreditovalo kolem 6000 návštěvníků.

Filmová škola uvedla v předpremiéře novinku Jana Svěráka. foto: Bioscop

Předpremiérou snímku Po strništi bos Jana a Zdeňka Svěrákových skončil v sobotu festival Letní filmová škola. Silných momentů ale na festivalu nastalo více. Například když Daniel Bergman (Ingmarův syn) v přednáškovém sále možná vůbec poprvé připustil, že se vrátí k filmu, protože ho silně inspiroval jeho vlastní rozvod. Zároveň připomněl svůj pozoruhodný životní příběh – před patnácti lety, po dokončení dokumentu o záchranářích Priorita, vystudoval patřičnou školu a začal jezdit se sanitkou. „Dříve jsem každý večer po natáčení ztěžka přemýšlel, co zase budu muset řešit zítra. Teď se mi zítřek řeší sám a na konci dne přichází uspokojení nad tím, že jsem třeba někomu zachránil život,“ řekl Bergman Lidovým novinám.

Při lekcích filmu pak vzpomínal, jak jako třiadvacetiletý asistent kameramana a nejlepší švédský „švenkr“ pracoval na posledním filmu Andreje Tarkovského, jehož kompletní retrospektivě se letos přehlídka také věnovala. „Producenti z Andreje šíleli. Řekl například, že další den potřebuje 300 vojáků. Z Ruska byl zvyklý, že je tam druhý den zadarmo měl. Ve Švédsku se to ale muselo zaplatit,“ vyprávěl Bergman. Kouzelný moment nastal, když se Bergman spolu s dalším hostem LFŠ matadorem švédského filmu Janem Troellem na čtvrt hodiny zasekli ve výtahu Klubu kultury a místní technik na ně šachtou rozčíleně pokřikoval: „Tak s tím nejezděte, když to neumíte!“

Kvalitní snímky je vidět na mnoha festivalech, Hradiště je však unikátní v tom, že pracuje tematicky, historizuje a především dostává „škole“ v názvu. Filmy mají úvody nebo následné besedy, každá sekce pak související odborný program. „Chce-li někdo vědět co nejvíc o Františku Čápovi, nejenom že uvidí restaurovaný film, ale zveme si i teoretiky, historiky, jsou tu lekce filmu, moderované diskuse... tenhle model nefunguje nikde v republice,“ doplňuje ředitelka festivalu Radana Korená. Zmíněný režisér Čáp (režíroval například film Babička s Terezií Brzkovou a Natašou Tánskou), který po roce 1949 točil převážně ve Slovinsku, byl obsáhle představen v rámci sekce Češi v zahraničí. V programu nechyběla ani romantická oddechovka Vesna, nejslavnější slovinský film, o němž se dodnes většina tamních obyvatel domnívá, že ho natočil jejich krajan.

Snímek Po strništi bos (2017). Režie Jan Svěrák.
Snímek Křižáček (2017) režiséra Václava Kadrnky. Výpravná středověká...

Svéráz Václav Kadrnka dovezl na LFŠ svého Křižáčka i křišťálový globus „vykoledovaný“ o tři týdny dříve v Karlových Varech. Film, který mezi lidmi z oboru vzbuzuje nadšení a mezi laiky znudění, vyvolal rozporuplné reakce i v Hradišti. Za všechny to pak shrnul první dotaz z publika: „O čem to bylo?“ Kadrnka odpověděl, že asi o otcovství. Auditorium následně rozesmál výroky typu „po Varech jsme měli všude vyprodáno a já vylekán přemýšlel, co jsem udělal špatně“ nebo definicí, již stvořily jeho děti: „Víš co je to film, tati? To je kamera, klapka, pak chvíli nic a stop.“

Slovenský film v dobré kondici

Švédské filmy o migraci, komedie i dramata nabízí Letní filmová škola

Silné zastoupení měli letos sousedé zpod Tater. Peter Bebjak osobně uvedl gangsterku Čára zasazenou na mystické slovensko-ukrajinské pomezí, která sympaticky vybočuje z obvyklých siláckých mantinelů žánru a místy dá vzpomenout i třeba na klasiky Emira Kusturici. Tereza Nvotová filmem Špína o traumatu znásilněné gymnazistky přerostla své mentory z FAMU. Z absolventského snímku je zralý, filmařsky hotový kousek, který na LFŠ vyvolal jednu z nejsilnějších diskusí, včetně občasného vzájemného nepochopení.

Scenárista lehce pohádkového snímku Pátá loď Marek Leščák si posteskl, že to v letošní nebývale silné slovenské konkurenci mají s takto nezařaditelným kusem těžké. Dojemný film o tom, jak se děti starají o ještě menší děti, okouzlil výtvarnou kamerou a působivým výkonem dětské protagonistky Vanessy Szamuhelové. Režisérka Iveta Grófová s „pohádkou bez infantility“ boduje na dětských i dospělých festivalech (třeba na Berlinale).

Jednu z nejvtipnějších polemik zažilo Hradiště po promítnutí „trezorového“ dokumentu Cooltúra. Trefný exkurz do „nižších“ pater showbyznysu torpédovali rapeři Rytmus a Majk Spirit, kteří neposkytli tvůrcům souhlas se zveřejněním. Snímek byl tedy uváděn jen na školách a specializovaných festivalech. „Čímž se mu dostalo větší publicity, než kdyby prošuměl v kinech,“ podotkl ve Slováckém divadle režisér Miro Remo. Producent Marek Kučera pak exceloval hláškou „Dno je pro každého něco jiného... někdo nemá dno.“

Magda Vášáryová osobně uvedla Marketu Lazarovou, symbolicky v kině Hvězda, které před padesáti lety otevíralo stejným snímkem. Promítání dokumentu o děčínském týmu FC Roma proběhlo přímo na hradišťském fotbalovém stadionu, místo režiséra nebo filmových odborníků jako hosté následné bujaré diskuse vystoupili romský brankář Patrik Herák a trenér Pavel Horváth.

Na své si zkrátka v Hradišti přišli všichni – třeba i milovníci bizarních snímků typu japonského cyberpunkového technohororu Tetsuo nebo i mainstreamoví diváci při Instalatérovi z Tuchlovic.

LFŠ si uchovává různorodost a skromnost zároveň. Spíše než na červeném koberci Leoše Mareše potkáte na lavičce v sadech Jana Troella, většina vzácných hostů nosí místo obleků nejvyšší cenové kategorie kraťasy, protože je prostě vedro. Ředitelka Radana Korená shrnuje: „Porady byly letos vzrušenější, se vzrůstající teplotou vzduchu se zvyšovala únava a snižovala schopnost rychlých reakcí, návštěvníkům se hůře čekalo ve frontách, vedro mělo vliv i na techniku, která občas vypověděla službu. Nakonec ale vždycky zvítězil fakt, že sem všichni rádi jezdí.“

Letní filmová škola Uherské Hradiště

28 .7. – 6. 8. 2017

Autor: