Už je to nepřehledné, ale zkusím reagovat
MF: Nenabízíte příliš sekyrářské řešení? MŠ: Ale ne, jenom preferuji náročnost, efektivitu a kvalitu. Na každé dobré škole ve světě se ale občas něco zruší, něco jiného založí, lidé odcházejí a jiní přicházejí. To vše je naprosto přirozené a zdravé. Nezdravá a nepřirozená je naopak naše uzavřenost a zatuchlost, jednobarevné kariéry od narození do smrti na jedné škole, pomluvy na chodbách místo otevřené a konstruktivní kritiky, … MF: Regionální univerzity …MŠ: Nic proti nim. Každá škola má mít definovanou úroveň, cíle, nároky, ... Některé školy mají mít (snažit se mít) mezinárodní úrovně a dopad, mají být elitní, výběrové a náročné na všechny (učitele i studenty), špičkově výzkumné, lépe financované ale mnohem přísněji hodnocené! Jiné školy mají být regionální, důležité hlavně pro svůj región, méně náročné (na učitele i žáky), nevýzkumné, ale dobře spolupracující s lokálními firmami atp.Někdo prostě hraje na světovém hřišti, jiná na regionální, obojí je potřeba. Musí se ale vědět, kdo je kdo. Oba typy mají být jinak financované, jinak hodnocené, … MF: Může se utvořit jedna poměrně malá parta, která kontroluje celý obor a ostatní si ani neškrtnou.MS: Odborně si to nedovedu si to představit, ve svém oboru vůbec ne. Mladému šikovnému člověku odkudkoli nemůže bránit snažit se dostat na špičkové školy v cizině a do špičkových světových časopisů. Potom, co se proslaví ve světě, mu ale „vlivná místní parta“ může bránit v návratu, zejména v návratu na vedoucí funkce, to máte bohužel pravdu. Je smutné v mém oboru pozorovat, jak v různých Radách, komisích, zejména nad úrovní školy, vidím úplně jiné lidi, než na špičkových (!) mezinárodních konferencích nebo na špičkových zahraničních školách. MF: Otázka je, proč jsou regionální univerzity po více než dvaceti letech v takovém stavu, jakém jsou, proč se je nepodařilo vytáhnout nahoru? Je na to u nás potřeba 50, nebo dokonce 100 let?MŠ: Vaši otázku opravím tak, že ji rozšířím na VŠECHNY univerzity! A teď odpověď, je zřejmá: Protože dosud neproběhla žádná pořádná reforma, univerzity jsou řízeny odborářsky zevnitř, a v podstatě i zvenku. Kdo vlastně u nás kazí hodnocení typu peer review? No přece většina akademické obce. Kdo později pokazil celý kafemlejnek (zanesení podvodných kategorií typu funkční vzorek, užitný vzor, …, ad hoc zakládáním školních a národních časopisů registrovaných ve WoS, …). No přece zase většina (průměr a podprůměr) akademické obce. MF: Jinak si nemyslím, že by dnes všichni říkali, že jsou elitní. Přece už po řadu let vycházejí různá srovnání našich univerzit, kafemlejnek také něco ukazuje.MŠ: No tak zkuste vyjmenovat pár elitních a pár neelitních škol JSrovnání dosud dělají výhradně novináři, obvykle s metodickými chybami. Žádné oficiální hodnocení jsem dosud neviděl. Pokud vy jo, dejte mi prosím odkaz. Kafemlejnek sice „něco“ říká, ale je to zaneseno neuvěřitelně mnoha podvody a nesmysly. Dále v něm dělení počtu bodů počtem akademiků.