23. ledna 2018 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Ceny klasické hudby mají vítěze. Uspěla česká filharmonie či pianista Kahánek

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Z triumfu v kategorii Sólistický výkon se těšil pianista Ivo Kahánek za své... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z triumfu v kategorii Sólistický výkon se těšil pianista Ivo Kahánek za své... | foto: Classic Prague Awards

PRAHA O vítězích druhého ročníku Classic Prague Awards je rozhodnuto. Jediné české ceny věnované klasické hudbě se předávaly 20. ledna v pražském Obecním domě. Křišťálové trofeje určené předním českým hudebníkům a hudebním tělesům se udělovaly celkem v deseti kategoriích.

„Všechny vítěze vybírala porota odborníků a umělců, kteří se na poli klasické hudby dlouhodobě pohybují. Těší nás, že Classic Prague Awards už druhý rok v řadě symbolizují pomyslnou elitu české klasiky, a to jak v rámci významných osobností, které ji dlouhodobě vytvářejí, tak mladých nadějných talentů. Všem vítězům i nominovaným bychom chtěli znovu pogratulovat,“ říká ředitel soutěže Jiří Besser.

V rámci Komorních výkonů odbornou porotu nejvíce zaujalo ojedinělé spojení harfy a zpěvu v podání Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové.
Ocenění za propagaci české hudby v zahraničí, tedy International Ambassador of Czech Music 2017, získal britský muzikolog a odborník na českou operu John Tyrrell.

Laureátem ceny za celoživotní přínos se stal renomovaný dirigent Libor Pešek, který od roku 2007 stojí v čele Českého národního symfonického orchestru. V kategorii Talent roku zvítězil tenorista a jedna z nejvýraznějších postav nastupující tuzemské generace pěvců Petr Nekoranec. Ocenění za propagaci české hudby v zahraničí, tedy International Ambassador of Czech Music 2017, získal britský muzikolog a odborník na českou operu John Tyrrell. 

Z triumfu v kategorii Sólistický výkon se těšil pianista Ivo Kahánek za své provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 Bohuslava Martinů, který představil na Mezinárodním festivalu Monte Carlo. V rámci Komorních výkonů odbornou porotu nejvíce zaujalo ojedinělé spojení harfy a zpěvu v podání Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové. Kategorii Vokální výkon ovládla trojice hudebních těles Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor se svým koncertním provedením Faustova prokletí v Národním divadle. Trofej za nejimpozantnější Orchestrální výkon získala Česká filharmonie, která pod vedením loni zesnulého legendárního šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka v Rudolfinu fenomenálně zahrála Symfonii č. 5 Gustava Mahlera.

Trofej za nejimpozantnější Orchestrální výkon získala Česká filharmonie, která pod vedením loni zesnulého legendárního šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka v Rudolfinu fenomenálně zahrála Symfonii č. 5 Gustava Mahlera.

Nahrávku roku vybírala oborová porota, kterou tvořili klavírista a pedagog Ivan Klánský, světoznámá sopranistka Gabriela Beňačková a houslový virtuóz Václav Hudeček. Autory vítězné nahrávky „Bohuslav Martinů: Kompletní dílo pro violoncello a orchestr“ jsou violoncellista Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem. 

Z netradiční kategorie Crossover vzešlo vítězně hudební seskupení experimentátorů Clarinet Factory a jeho projekt Meadows, který propojuje prvky klasiky s jazzem, elektronikou či folkem. Vítěz každé soutěžní kategorie kromě křišťálové trofeje od nižborské sklárny Rückl Crystal získal také finanční odměnu 100 tisíc korun. Ocenění v soutěžní kategorii Soudobá kompozice letos nebylo uděleno, peníze tudíž poputují na Nadační fond Magdaleny Kožené.

apeAlena Pecháčková
  • 0Diskuse