Do prestižní kategorie Masters byl vybrán kontroverzní snímek o prostějovském neo-nacistovi Svět podle Daliborka. Mezinárodní festival dokumentárního filmu IDFA se koná ve dnech od 15. - 26. Listopad.
Nic není jako dřív...
V soutěžní kategorii IDFA Competition for the First Appearance se představuje celovečerní dokument Nic jako dřív od režisérské dvojice Klára Tasovská a Lukáš Kokeš. Film sleduje životy čtyř dospívajících teenagerů v českém pohraničním maloměstě a zachycuje své hrdiny v situacích, kdy středoškolskou bezstarostnost pomalu střídá úzkost z blížícího se vykročení do světa dospělých. “Vedle otázky o čem film bude a jací budou jeho hrdinové, pro nás bylo od začátku stejně důležité, jak bude film svůj obsah zobrazovat. Šlo nám o přirozenost, blízkost k mladým hrdinům a spolubytí s nimi, o průnik do jejich životního prostředí a zažití světa z jejich úhlu pohledu, vysvětlují Klára Tasovská a Lukáš Kokeš.
IDFAMezinárodní festival dokumentárních filmů IDFA v Amsterodamu patří k nejznámějším, nejprestižnějsím a také největším festivalům dokumentárních filmů na světě. Na festivalu IDFA se každoročně prezentuje nejen množství kvalitních filmů se závažnými společenskými tématy, ale také inovativních děl z hlediska formy a provedení. Každoročně se zde představuje přes 300 filmů, z toho třetina světových premiér. Festival umožňuje také setkávání filmařů, producentů a distributorů z celého světa. V posledních letech navštěvuje festival kolem 200 tisíc diváků. Letošní jubilejní ročník se koná od 15. do 26.listopadu. Zahajovacím filmem festivalu je dokument režiséra Mohameda Siama „Amal“ o mladé dívce, jejíž život je silně poznamenán egyptskou revolucí. Snímek vznikl v egyptské, německé, francouzské, norské , dánské a katarské koprodukci. |
Producenty filmu jsou Pavla Janoušková Kubečková a Tomáš Hrubý (nutprodukce) v koprodukci s HBO Europe. Věříme, že film, který vsadil na přirozenost, neokázalost a vypravěčský minimalismus, dokáže zaujmout i v nabité mezinárodní konkurenci,” říkají producenti.
Zachrání Švéd žigulík?
V konkurenci dalších patnácti dokumentárních filmů bude v kategorii IDFA Competition for Mid-Length Documentary soutěžit debutní snímek Petra Horkého Švéd v žigulíku. Je o tom, jak se ruská vláda rozhodla zachránit prodělečnou továrnu automobilů Lada tím, že najala švédského manažera a hrstku evropských odborníků v oboru, aby zvrátili situaci. Nastolené změny však naráží na sovětskou mentalitu. „Téma jsem objevil čirou náhodou. Pracoval jsem jako ekonomický novinář v jednom českém časopisu.
Do továrny Avtovaz ve městě Tolyatti mě a ještě několik dalších českých novinářů pozvalo vedení firmy, abych napsal reportáž o tom, že přichází nový ředitel, poprvé v historii cizinec, aby tuhle ikonickou ruskou firmu postavil na nohy. Článek jsem napsal, ale vzpomínky na to místo jsem nemohl dostat z hlavy. Šedivé, postsovětské kulisy, do kterých přichází dynamická postava z takového toho kapitalistického světa,“ popisuje Petr Horký. Film vznikl v produkci Krutart a v koprodukci s Českou televizí za podpory Státního fondu kinematografie.
IDFA je pro nás vyvrcholením tříleté intenzivní práce,“ říká producent filmu Martin Jůza a dodává: „Když se nám vydaří premiéra v Amsterdamu, tak to bude pro film ten nejlepší start do jeho festivalového života. Nikde jinde totiž nenajdete takovou koncentraci filmových a televizních profesionálů.“ Oba zmíněné filmy se v Amsterodamu představují ve světové premiéře.
Daliborek mezi Masters
Divácky velmi oblíbenou sekcí je Masters odhalující nejnovější dokumenty světově uznávaných autorů. V minulých letech se do tohoto úzkého výběru dostal krátký film Jana Svěráka Ropáci (1988) nebo Soukromý vesmír (2012) Heleny Třeštíkové. Dvojice českých producentů Filip Remunda a Vít Klusák zde uvedli dva tituly ukrajinského režiséra Vitalije Manského Roura (2013) a V paprscích slunce (2015).
Tento rok v roli režiséra Vít Klusák přiveze do Amsterdamu svůj poslední celovečerní dokument Svět podle Daliborka. „Nesmírně nás potěšilo, že jeden z nejvýznamnějších festivalů dokumentárních filmů vybral Daliborka do exkluzivní sekce Masters. Věříme, že film v Amsterdamu zarezonuje podobně jako v pochvalné recenzi z Variety, která vyšla po premiéře na karlovarském festivalu,“ říká producent filmu Filip Remunda.
České dokumenty i v neveřejné sekci Docs for Sale
České dokumenty se představí i v neveřejné sekci Docs for Sale, kterou IDFA každoročně organizuje, aby usnadnila prodej špičkových dokumentů tím, že do Amsterdamu zve více než tři sta obchodních zástupců, distributorů a zástupců mezinárodních festivalů a nabízí výběr nejnovějších dokumentů. Filmaři se mohou s těmito profesionály osobně setkat a své snímky nabídnout.
Odborné veřejnosti se letos představuje trojice již zmíněných českých dokumentů a doplní je další čtyři tituly s českou účastí – časosběrný dokumentární film Heleny Třeštíkové Strnadovi vyrobený společností Negativ v koprodukci s Českou televizí, lotyšsko-český koprodukční snímek režiséra Davise Simanise Překročit hranice (produkce Guntis Trekteris a Radim Procházka), autorský dokument slovenské režisérky Terezy Nvotové Mečiar, který vznikl v produkci PubRes (SR), v koprodukci s HBO Europe a Negativ (ČR) a Batalives v režii Karolíny Zalabákové and Petra Babince (producent Lukáš Gargulák, Cinebonbon).
V rámci IDFA proběhne i dvoudenní pitching fórum televizních profesionálů pořádaný Evropskou vysílací unií (European Broadcasting Union). Režisér Bohdan Bláhovec a producentka Anna Herza Tydlitátová zde představí svůj projekt Satanic Girls, kterou pro ČT vyvíjí TPS Petra Kubici.
Účinná spolupráce institucí. Minifestival v Groningenu
Na úspěchu silného zastoupení českých filmů na festivalu má svůj podíl i České centrum v Rotterdamu, které již několik let spolupracuje s Institutem dokumentárního filmu v Praze a doc.Incubator. „Diky podpoře Českého centra se čeští filmaři mohli zúčastnit i minulých ročníků IDFA v neveřejné sekci Docs for Sale nebo IDFA Academy, která je určena mladým, začínajícím tvůrcům,“ říká Hana Schenková z Českého centra.
„Paralelně s IDFA se podařilo Českému centru letos uspořádat minifestival českého dokumentu na severu Nizozemska v Groningenu. Díky podpoře Institutu dokumentárniho filmu se nizozemskému diváku 24. a 25. listopadu představí čtyři snímky – Normální autistický film, Bratříček Karel, Zkáza krásou a FC Roma za přítomnosti jednoho z režisérů a scénáristů Tomáše Bojara,“ sdělila Hana Schenková.