Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Festival Respect ani v době koronaviru z rozmanitosti neslevil

Susheela Raman foto: Rachot

Letos poprvé se Respect Festival koná v opožděném termínu, ale navzdory pandemii neutrpěl ani výběr účinkujících, ani žánrová pestrost. Z původně plánované poloviny června se naše největší přehlídka world music přesunula na víkend 5. a 6. září. Jejím dějištěm bude letos poprvé prostor Rohanského ostrova.
  16:00

V hlavním programu vystoupí každý den pět účinkujících v tradičně širokém etnickém rozptylu. Italsko-francouzská skupina Lalala Napoli hraje romskou hudbu našeho domovského kontinentu ve zcela novém pojetí s dramaticky vystavěnými aranžmá překypujícími jemnými ornamenty. Ke klasikům romské hudby Balkánu patří Ivo Papasov, virtuózní klarinetista zasahující jak do jazzu, tak do world music. Žánrově unikátní ansámbl představuje Motion Trio: tři špičkoví hráči na akordeon kombinují vlastní skladby s moderní klasikou včetně Michaela Nymana.

I přes cestovní restrikce uvádí program Respectu jako každoročně hudbu jiných kontinentů. Krar Collective reprezentuje jednu z hudebně nejoriginálnějších afrických zemí, Etiopii, s nástrojem krar, který je přímým následníkem harfy židovského krále Davida. Skupina Fofoulah čerpá z rytmů západoafrické Gambie, kde má též kořeny zpěvačka Sona Jobarteh, první žena, která mistrovsky ovládla západoafrickou harfu kora.

Poselství žen, v řadě autoritářských režimů pronásledovaných, je důležitým tématem celého festivalu. V sestavě Kefaya uslyšíme vysoce talentovanou zpěvačku Elahu Soroor, která byla pod výhrůžkami fundamentalistů donucena k emigraci z Afghánistánu do Londýna.

Vrcholem programu budou letos dva multižánrové koncerty. Zpěvačka indického původu Susheela Raman (na horním snímku) se v projektu Ghost Gamelan inspirovala indonéskými melodickými perkusemi gamelan, které mimo jiné ovlivnily Clauda Debussyho i Philipa Glasse.

Zcela revoluční spojení přináší dvojice Justin Adams & Mauro Durante (na dolním snímku): kytarista Roberta Planta se inspiruje africkými kořeny blues, zatímco houslista a bubeník Durante rozvíjí rituální rytmus pizzica z jižní Itálie, jehož historie sahá až do antického Řecka. O všestrannost Justina Adamse se opírá i trio Les Triaboliques, „superskupina alternativy“, sdružení tří světových špiček na strunné nástroje s renomovaným producentem Benem Mandelsonem a enfant terrible punkrockové éry Luem Edmondsem.

I přes posunutý termín a nové působiště se setkají pravidelní návštěvníci Respectu se vším, na co jsou zvyklí z minulých let. Tedy s bohatým programem pro děti, s uměleckými instalacemi ve veřejném prostoru a v neposlední řadě s rozmanitou mezikontinentální kuchyní.

Autor: