20. července 2019 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Globalizovaný Švanda od podlahy. Publikum bylo nakonec spokojené

Lidová podívaná. Ondřej Rychlý v roli divokého dudáka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidová podívaná. Ondřej Rychlý v roli divokého dudáka. | foto: DJKT

PLZEŇ Divadelní léto pod plzeňským nebem nabízí Strakonického dudáka okořeněného sexem i etnickým soužitím.

Již dvanáctý ročník Divadelního léta pod plzeňským nebem, které vždy přináší novou činoherní premiéru, představil letos jednu z nejpopulárnějších her české klasiky, Tylova Strakonického dudáka, který ovšem po úpravě režiséra Marka Němce a dramaturga Jiřího Janků na sebe poutal pozornost (nejen) na plzeňských nárožích titulem Švanda dudák.

Režírující herec již na sebe upozornil svým koncepčním umem, především v inscenaci pražských Kašparů Terminus (fantaskní divadelní báseň irského dramatika Marka O’Rowea). S klasikem spjatým s Plzní místem svého skonu naložil Marek Němec velmi svobodně a skvěle s ním v tomto smyslu „spolupracoval“ plenér, vyznačující se – s přibývajícím šerem – tajemně působícím akátovým hájem i prudkým svahem vedle něj.

Inscenace vychází z tradic lidové, nikoliv moralistně úzkoprsé podívané, a co se aktualizace týče, zapojuje momenty soužití i střetu etnik, také však problémy s jazykovou vybaveností v globalizujícím se světě. Ještě před vstupem do hlediště baví přicházející diváky na dudy muzicírující Švanda (Ondřej Rychlý), ke společnému fotografování za mírný poplatek ponoukají Antonín Procházka mladší jako Mickey Mouse a Bronislav Kotiš coby párek v rohlíku. Oba pak budou v inscenaci ztvárňovat několik rolí. Vztah Švandy a Dorotky (Eliška Hanušová) se nevyznačuje žádnou upejpavostí, v milostných hrátkách mají zdá se leccos za sebou, o čemž svědčí poměrně temperamentní erotický dudákův atak se smýknutím na zem i obnaženým zadkem protagonistovým, přerušený ovšem příchodem dívčina tatíka, hajného Trnky. Živočišná tělesnost Švandovu bezprostřednost provází třeba i během snu, při němž nadpřirozené síly vdechnou jeho dudám čarovnou moc, mladík se přitom škrábe na nejrůznějších částech těla.

Dlužno ovšem podotknout, že Ondřej Rychlý, jehož energií nadupaný výkon v roli rozháraného mladíka patří k největším přednostem projektu, nikdy nesklouzne k upocené lascivitě. Svět lesních panen a divých žen evokuje nepřepjatá deklamace (byť na mikroporty vytvářející echo), Švandova matka Rosava je pak v podání Jany Kubátové další výhrou večera, herečka s vkusem kombinuje pohádkovou tajemnost s civilně zcizujícími momenty. Ztvárňuje navíc postavu tlumočnice v orientální zemi, kde se Švanda setkává s prohnaným impresáriem Vocilkou (Martin Písařík) a kde svým umem rozjasní tvář do té doby chřadnoucí princezny Zuliky. Duchapřítomná zprostředkovatelka svou aktivitou vlastně nevylučuje, že může být jednou z podob Rosavy.

Silnou emoci pak přináší nejsoustředěnější výstup komediálně pojaté báchorky, kdy se matka synovi nechává poznat, oba aktéři dokáží do té doby rozesmáté publikem přimrazit k sedadlům.

Co dalšího ještě z pestré palety této podívané připomenout? Jistě Vocilku, jehož part zvládá Martin Písařík s profesionální jistotou, také pohybovou, byť na můj vkus poněkud „tlačí na pilu“, především ve scéně jazykového střetu s hospodským Mikulim v cizí zemi. Vocilka nerozumí anglicky a nechává si i velmi bazální a školácky vyslovované repliky překládat od publika. Švandův muzikantský druh Kalafuna (Michal Štěrba) je Rom, jehož byt se nachází se základními civilizačními proprietami (záchodová mísa, lednička, vysavač) na již zmíněním kopci. Strakonický či spíš plzeňský houslista má s manželkou Kordulou (Klára Krejsová, která ovšem stihne ztvárnit i Lesanu a Zuliku) kupu dětí. Ty v autentickém podání romské omladiny svým temperamentním vířením vtisknou inscenaci syrovou autenticitu.

K nejkomičtějším výjevům pak patří muzikantovo rozdávání dárků z cest (kupříkladu znehodnocení pochoutky falafel jeho nešetrným rozmotáním). Pobyt v bohaté arabské zemi, jejíž politickou mocí disponující figury jsou načrtnuty v ostře groteskní poloze, doplňuje „angažmá“ funkčního automobilu vládce Alenorose i motocyklu Zuličina nápadníka Alamira. Herci, ztvárňující větší počet rolí, zaujmou přesnými miniaturami (Tomáš Karger jako prorocky varující a zároveň lehce sebeironický bývalý Švandův učitel či Antonín Procházka mladší, který ani o píď nepřežene roli zcela opilého Nalejváčka).

Finálovou cestu na popraviště, kde se nakonec vše v dobré obrátí, minimálně nasvícenou kupředu nesenou hořící loučí, koloroval při mnou navštívené repríze srpek měsíce, přes nějž se sunuly drobné obláčky. Fólie, která jako skluzavka usnadňovala cestu z kopce především rozjíveným Kalafunovic dětem, posloužila nakonec účinkujícím k nástupu na děkovačku před spokojené publikum.

JOSEF KAJETÁN TYL: ŠVANDA DUDÁK

Režie: Marek Němec

Dramaturgie: Jiří Janků

Výprava: Agnieszka Pátá-Oldak

Hudba: Ondřej Švandrlík

Divadelní léto pod plzeňským nebem, premiéra 29. 6.

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK / KONZULTANT PRO PRODEJ SLUŽEB

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz