Vánoční motivy zpracoval Lada za svůj život v desítkách variací. Nevedla ho k tomu náboženská horlivost, ale nutnost: od roku 1906 se živil jako novinový kreslíř a přes třicet let vytvářel každý rok nové kresby do prosincových čísel novin a časopisů. Někdy zvolil zimní dětské radovánky na sněhu, jindy vánoční zvyky a obyčeje, ale většinou se soustřeďoval na aktualizaci tradičního zobrazení Svaté rodiny. Dokázal přitom najít širokou škálu možností, jak biblický příběh nově a živě zpřítomnit, aby zaujal, potěšil nebo překvapil.
Samorostlý modernista
Ve 20. až 40. letech 20. století, kdy Ladovo dílo dospívá do vrcholné fáze, bylo zobrazování betlémských jesliček s Jezulátkem pro většinu moderních malířů zcela nepřijatelné. Lada sice patřil ke generaci prosazující v českém umění kubismus, expresionismus a abstraktní tendence, ale byl trochu samorostlým a neposlušným modernistou, nerespektoval dobové teoretické programy a uplatňoval moderní vyjadřovací principy i v konvenčních zakázkách a tématech, od nichž se tehdy většina umělců zásadně odvracela.
Výstava nabízí také doprovodný program:Sobota 7.12. Výtvarná dílna pro rodiče s dětmi (od 16:00 hodin) |
Výstava představí jednak originální verze oblíbených Ladových prací, jako je Český betlém (1920), Jesličky (1928), Gloria in Excelsis Deo (1931), Vánoce (1932) nebo Štědrovečerní noc (1936), v nichž zlidšťuje božské dění a zároveň posvěcuje běžné životní situace, jednak dobové reprodukce v časopisech, na pohlednicích aj., které tehdy přinesly Ladovi značnou popularitu. Výběr zastoupených prací poukazuje na žánrovou pestrost tohoto Ladova tematického okruhu a zároveň ve zkratce postihuje i jeho výtvarné proměny.
V digitálních replikách jsou zastoupeny i rané práce z období před první světovou válkou, kdy Lada sympatizoval s anarchismem a jeho vánoční motivy byly většinou politicky zaměřené, a ukázky z pravidelných příspěvků pro deník České slovo, v němž se od počátku dvacátých let začíná vyhraňovat Ladův typický kresebný styl.
Více na www.museumkampa.cz