Román Austenland z pera americké autorky Shannon Haleové měl navázat na tradici knih Austenové a potěšit její věrné čtenáře a čtenářky, kterých je na světě pořád dost. Na ikonu britské literatury však kniha odkazuje pouze svým názvem.
Jane Austenová. Významná postava britské literatury a hlavní představitelka tzv. rodinného románu. Hrdinkami jejích pověstných děl byly silné ženy, které se vymykaly dobovým zvyklostem a odmítaly podřídit se společenským očekáváním. Naopak Haleová vystavěla svůj příběh na tradiční, skoro až ohrané zápletce.
Mladé Newyorčance Jane se v lásce nedaří, navíc je posedlá četbou románů Jane Austenové. K tomu všemu je beznadějně zamilovaná do Colina Firtha, který ji uhranul v seriálu Pýcha a předsudek z produkce BBC, kde ztvárnil pana Darcyho. Žádné inovativní téma, potenciál tu ale stále je.
Jaký asi byl život v době Jane Austenové?
Subkultura Janeite
|
Ústřední téma knihy totiž vypráví o spolku čtenářek románů Jane Austenové, který skutečně existuje (viz box - subkultura Janeite). Členky klubu si dobu Austenové idealizují, chovají se podle přísných pravidel etikety, jedí stejné jídlo, oblékají se do dobových garderób nebo zpívají tradiční písně. A právě na podobné místo na anglickém venkově, který jako by zaspal v roce 1816, se vydává i hrdinka Jane. Nejenže je pro ni pobyt v Austenlandu spíše dovolenou, zároveň se chce zbavit své posedlosti panem Darcym a v neposlední řadě najít "toho pravého". Naivní hra může začít.
Nepochybně je zpracování života a doby Jane Austenové trefou do černého, protože se stále jedná o čtenářsky atraktivní téma. Víc než pocta slavné spisovatelce je ale Austenland prvoplánově napsaným scénářem k filmu (který se mimo jiné brzy objeví v kinech), s jehož realizací, jak vidno, autorka počítala už dopředu. S psychologií postav si Haleová hlavu neláme, o hlavní hrdince Jane se toho moc nedozvíme a o vedlejších postavách už teprve nic. Haleová už od začátku spěchá a žene příběh kupředu, aby se co nejdříve dostala k tomu podstatnému, tedy samotnému pobytu v Austenlandu.
Horší než jedno klišé je víc klišé dohromady
Vrchol ale nepřichází. Zákaz veškeré moderní techniky, dvoření ze stran gentlemanů, jízda kočárem. To vše by možná vcelku fungovalo, zpočátku dobrý nápad ale shazují stereotypní charaktery postav a hloupé dialogy plné klišé. Knize chybí propracovanost, a to téměř ve všech ohledech, ať už charakterových, jazykových nebo dějových. Haleové hrálo vše do karet, stačilo jen téma dobře uchopit.
Austenland tak stojí nejen na literárních, ale i na společenských stereotypech, vůči kterým se už sama Jane Austenová silně vymezovala. Její doba rozhodně nebyla ukázkovým příkladem lidské historie, natožpak ideálním a romantickým časem, jak ho Haleová naivně vykresluje. To ji ale nebránilo v tom, aby z hlavní postavy Jane udělala ufňukanou hrdinku, která lituje sama sebe. A stejně jako se autorka plácá v příběhu, plácá se čtenář celých zhruba dvě stě stran ve čtení.
Austenlandu zkrátka chybí hlavní dějová linka. Vývoj dalších kapitol můžete snadno odhadnout, není se na co těšit a o překvapivé momenty je v knize už úplná nouze. Zklamání je o to větší, že kniha se jistý čas pohybovala v žebříčku bestsellerů The New York Times.
Čtěte také |