Představení brněnského divadelního souboru Feste bylo součástí festivalu divadelní alternativy ...příštívlna/nextwave...I když režisér inscenace Jiří Honzírek a kurátor festivalu Vladimír Hulec na pražskou premiéru veřejně zvali prezidenta i jeho spolupracovníky, stejně jako české politické špičky, nikdo obecně známý z nich se ale v hledišti neukázal.
MACHALICKÁ: Bezzubá politická satiraSikorovo a Honzírkovo Pohřbívání Klause, které v rámci festivalu Příští vlna dorazilo z Brna do Prahy, je hodně nevyvedený pokus o politickou satiru. Tvůrci drželi mnoho trumfů v ruce a než se nadáli, všechny jim vypadaly. Snaha zesměšnit Václava Klause je příliš chtěná, známá fakta, která si přímo říkají o to pojednat je ve vtipné nadsázce, najednou vypadají tak nějak banálně. Forma fiktivní televizní reportáže po čtvrt hodině totálně selhala a diváci pak už jen sledovali prvoplánové vtípky a stále opakování toho, že Václav Klause má všechno větší a lepší a byl mnohem významnější než Václav Havel. Sdělení o Klausovi jako politikovi i o jeho způsobu prezidentování je v zásadě nulové, nehledě na to, že hodinová metráž přímo vybízí ke svižnému vtipu, zatímco zde se vše propadalo do stále větší křeče. Vůbec nevadí, že Pohřbívání Klause je nekorektní a chce si utahovat z hlavy státu a jeho svity, ale vadí, že je to nuda a místy i trapnost. Tvůrci inscenace mohou být rádi, že pozvaný Václav Klaus a jeho lidé do Roxy NoD na pražskou premiéru nedorazili, neboť by neviděli nic sžíravého, ale jen to, jak bezzubé také může být tzv. politické divadlo. Jana Machalická |
Klausův poradce a uchazeč o jeho místo Ladislav Jakl na svém webu pozvání už předem odmítl s tím, že si počká, až tvůrci inscenace zplodí "komedii o pohřbívání Karla Schwarzenberga".
Kontroverzní inscenace získala určitý aktuální náboj kvůli útoku, jehož terčem se stal Klaus koncem září při návštěvě Chrastavy. Šestadvacetiletý muž z Liberce na prezidenta vystřelil z airsoftové pistolí. Klaus i jeho spolupracovníci naznačovali, že útok je důsledku atmosféry, kterou vyvolávají protiklausovské texty. Kancléř Jiří Weigl pak Pohřbívání označil za neuvěřitelnou nechutnost a trapnou ubohost, která je vydávána za umění jenom proto, že hanobí prezidenta. Weigl i Jakl patří mezi postavy v inscenaci ztvárnění.
Hra Romana Sikory se podle Hulce zabývá mírou vlivu současného prezidenta na charakter české společnosti a podle Honzírka bilancuje deset let, kdy stál v čele státu. Má ukázat, jaké problematické typy lidí se ke Klausovi hlásí a že mnohé jeho postoje a projevy vyvolávají silnou vlnu nebezpečného nacionalismu a xenofobie. "Je to kritický pohled na hlavu našeho státu, jejím smyslem však není ji planě hanobit, ale podat zprávu o přítomnosti, ve které se nacházíme a aspoň částečně rekapitulovat, co se děje v naší společnosti před chystanou volbou Klausova nástupce," uvedl Hulec k Weiglově kritice.
Pohřbívání nastudoval soubor Feste, který se věnuje politickému divadlu, v rámci dlouholetého cyklu Identita. V něm mapuje krizové společenské symptomy a problémy současné doby.