Úterý 31. března 2020svátek má Kvido 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Naštvaní bozi přicházejí. Ve Westworldu lidská společnost hraje nebezpečnou hru

Aaron Paul a robot. Třetí série seriálu Westworld (2019). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Aaron Paul a robot. Třetí série seriálu Westworld (2019). | foto: HBO

LOS ANGELES V seriálu Westworld už nikdo neví, čí je. Čeká nás to všechny?

O seriálu Westworld, jehož třetí řadu nyní začala uvádět HBO, se důsledně opakuje, že vychází ze stejnojmenného filmu, který v roce 1973 natočil americký spisovatel a filmař Michael Crichton. V těchto dnech, kdy je každé povyražení cenné, vřele doporučujeme si onen starodávný thriller někde vyhledat a zhlédnout. Yul Brynner jako humanoidní robot v kovbojském provedení, s kovovým leskem v očích, rozhodnými gesty a nesmlouvavým výrazem v obličeji je v něm dokonalý a futuristická vize ze 70. let je dojemná asi jako svět Julese Verna.

Všechno je tu tak krásné, myslívala si o Westworldu Dolores (Evan Rachel...
Muž v černém (Ed Harris). Sadistický násilník, který prahne po hlubším smyslu.

Roboti v zábavním tematickém parku, určení k tomu, aby byli likvidováni, ponižováni, případně sexuálně zneužíváni, si to jednoho dne nenechají líbit a vzbouří se – to je základní (a ve filmu také víceméně jediná) zápletka, z níž ovšem o pětačtyřicet let později vzešla v seriálové podobě velmi komplexní, špičkově provedená a k zamyšlení inspirující vize světa, který se propadl do zničující nejistoty ohledně toho, co je realita a co fikce, a kde je zneužívání cizích osudů hlavním nástrojem vrcholových predátorů. Mohutně upgradovaný Westworld vytvořili manželé Jonathan Nolan (bratr Christophera Nolana, s nímž mj. napsal Temného rytíře nebo sci-fi Interstellar) a Lisa Joyová a evoluce jejich díla i napotřetí úspěšně pokračuje.

Téma objektifikace a lhostejného zneužívání jiných bytostí získalo v seriálu už od první řady silný, aktuálně rezonující feministický akcent, aniž by se ale vyprávění proměnilo v pouhou agitku. Ostatně právě ve třetí řadě se situace poněkud mění a silnou ženskou hrdinku doplňuje výrazná mužská postava, kterou semílá soukolí systému.

Nemůžeme samozřejmě zaručit, že v době, kdy se nyní uváděná třetí řada Westworldu odehrává, nebudou naše nynější představy o špičkových technologiích působit stejně naivně jako v případě Crichtonových extrémně hořlavých, slabozrakých a vodu nesnášejících robotů. Prozatím však tato blízká budoucnost (je jen tak vzdálená, že v ní stále může hotelovou halou znít píseň 99 Luftballons a mrakodrap zdobit logo hnědé limonády) působí velmi elegantně a zároveň hrozivě. Technologické trendy současné doby – rozvoj virtuální reality, umělá inteligence, stále dokonalejší zasíťování, robustní sběr osobních dat a vším prostupující herní princip – se potkávají v obrazu společnosti lidí a strojů, kdy už nikdo nebude doopravdy vědět, kdo vlastně je, zda sní, či bdí a kdo je pánem jeho života.

Westworld bez Westworldu?

Z hlediska vyprávění dobrodružného příběhu (zábavní funkce Westworldu je samozřejmě stále prvotní) jsou nynější tři řady seriálu obdivuhodné svou schopností překvapovat, měnit perspektivu a také dopřávat svým postavám nečekaný vývoj. Zatím nejsilnějším momentem byl v tomto ohledu závěr první série, který efektně vyložil zamíchané karty časových rovin. Po nevyhnutelné vzpouře robotů se pak těžiště příběhu postupně vymanilo z tematického parku a přesunulo se do reálného (či „reálného“?) světa, pro nějž byl park Westworld jen laboratoří. Ve třetí řadě už je seriál takřka nezávislý na původním dějišti, byť se i v novém prostředí potkávají stále tytéž hlavní postavy: hlavní hrdinkou je robotka Dolores Abernathyová (Evan Rachel Woodová), která ušla dalekou cestu od pokorné a důvěřivé farmářovy dcery a oblíbené kořisti sexuálních násilníků k silné, nesmlouvavé a sebevědomé mstitelce. Pohrdá lidským rodem, o němž si ve své původní roli učinila jednoznačný obrázek, a vyhlíží nadvládu svého druhu, nových bohů, které lidé stvořili, podcenili a rozezlili.

Po útěku z rozvráceného parku Westworld se Dolores, do níž zároveň strůjci projektu kdysi vložili jedinečný a nesmírně cenný kód, stává lovnou zvěří a zároveň predátorkou s vlastním ambiciózním plánem. K jeho uskutečnění potřebuje spojence, i když i sama zvládne více, než by kdo čekal. V patách je jí mimo jiné konstruktér robotích hostitelů parku Westworld Bernard Lowe (Jeffrey Wright), o němž si původně všichni, včetně jeho samého, mysleli, že je člověk, pak to ale přestalo být jisté...

Nové hvězdy i aktuální téma

Jen se starými postavami by už ale nová řada, navíc odehrávaná takřka mimo původní kulisy, nevystačila. O některé význačné postavy také seriál přišel, například o spoluzakladatele parku Westworld Roberta Forda v podání Anthonyho Hopkinse.

Čerstvou krví je v nové řadě především mladý muž jménem Caleb, s nímž se robotka Dolores za dramatických okolností spřátelí. Hraje jej Aaron Paul, jehož hvězda vystoupala vysoko díky seriálu Breaking Bad a pak začala poněkud poblikávat. Nyní ovšem, zdá se, svítí opět zřetelně. Caleb je válečný veterán, který propadl sítem společenského výběru a protlouká se otupujícím životem bez perspektivy. Peníze (mimo jiné na drahou hospitalizaci psychicky nemocné matky) si vydělává na stavbě, ale také nezákonnou činností – ta má ovšem podobu hry, zadání loupeží nebo přepravy kontrabandu přichází v mobilní aplikaci a za splněné úkoly dostávají účastníci kromě peněz také herní ohodnocení.

Hrou je totiž ve společnosti, kterou nyní seriál líčí, všechno, a zároveň nic není jen hra. Za nitky tahají lidé jako tajemný bezskrupulózní podnikatel Engerraund Serac (hraje ho další z čerstvých hvězd třetí řady Vincent Cassel), který se snaží ovládnout mateřskou společnost Westworldu Delos a potažmo celý svět. Hlavní roli tu hrají data – údaje o všem a o všech. Kdo je má, vítězí. Kdo si je nechává sebrat, prohrává – ale máme ještě vůbec tu volbu?

Marcel Kabát

Autor

Marcel Kabátmarcel.kabat@lidovky.czČlánky
Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

Ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...