Divadelní adaptace úspěšného filmu autorského tria Šabach–Jarchovský–Hřebejk Šakalí léta se poprvé představila pražským divákům. Je to překvapivé, protože v počtu nastudování by mohla zdatně soutěžit s jiným slavným filmem, tentokrát ovšem britské provenience, Donaha!.
Téměř s jistotou se také dá očekávat, že jeden nebo druhý netradiční muzikál zaručí frenetický úspěch u publika. V Divadle ABC se ovšem pouze na sílu titulu nespolehli a připravili opravdu profesionální muzikálovou inscenaci.
Bejby jako "blesk z čistého nebe"
Režisér Miroslav Hanuš si svůj divadelní scénář už vyzkoušel v Městském divadle v Kladně, a tak se do další verze pustil s jistotou zkušeného matadora. K dispozici měl soubor, který se zpíváním nemá problémy, a někteří jeho členové dokonce mohou fungovat jako součást živého orchestru. Přesto se sázka na „hosta zvenčí“, zpěváka a moderátora Romana Říčaře, vyplatila.
Jeho Bejby se skutečně zjevuje jako „blesk z čistého nebe“, má patřičné charisma i jistou tajuplnost a jeho elvisovské taneční kreace jsou snad lepší než originál. Je opravdovým katalyzátorem všeho dění, rebelem s příčinou i symbolem svobodného světa.
Nezaostává za ním ale ani Martin Písařík, šéfovský Eda Drábek, po svém vzdorující možnostem doby, na pohled suverén zakrývající své nejistoty a citové zmatky. Výrazné postavy vytvářejí i další představitelé party okupující plácek před hotelem Internacionál (Michal Zelenka, Tomáš Holý nebo Lukáš Jurek). Zvláště vydaření jsou pak Kšanda a Marína, dva kamarádi benjamínkové, které Kryštof Hádek a Jaromír Nosek obdařili přesnou mírou dětské naivity bez jakéhokoliv pitvoření.
Skvěle jim vycházejí pointy, které usvědčují z absurdity socialistickou společnost, v níž se každý bojí i vlastního stínu a kde vítězí bezostyšná manipulace ve jménu takzvaných vysokých ideálů.
I když by se mohlo zdát, že nejsilnější místa inscenace představují hudební čísla, také díky mimořádně invenční a energické choreografii Jany Hanušové, režisérovi se celkem daří vyvažovat i druhou, tragikomickou polovinu inscenace, kdy pamětníky mrazí v zádech a nové generace si při vší ironii uvědomují hrůznost bývalého režimu.
Přesto, že se zde ocitáme ve druhé polovině padesátých let, do skutečného uvolňování je ještě daleko. Ostatně pijácko-zpěvní číslo Jana Szymika v roli Potentáta je sice směšné, ale zároveň vlastně obludné. Smutek osamělosti a prázdnoty vane z Milady Veroniky Gajerové, která se ubíjí v barových cajdácích.
Nepřekonatelná Květa Fialová
Marně se pokouší vyjít se systémem a neublížit otec Jindřich Prokop, kterého Jaromír Meduna vykreslil jako rozměklého a rezignovaného človíčka, jenž usilovně drží funkci hlavy rodiny až k závěrečnému morálnímu vzepětí. To díky herci nepůsobí jako násilné gesto.
HODNOCENÍ LN **** |
Petr Šabach, Petr Jarchovský, Jan Hřebejk: Šakalí léta Scénář a režie: Miroslav Hanuš Hudba a texty písní: Ivan Hlas Scéna: Ondřej Nekvasil Kostýmy: Petra Vasquez Choreografie: Jana Hanušová Dramaturgie: Jiří Janků Premiéra: 24. 6. a 15. 9. 2007 |
Šakalí léta se neobejdou ani bez stálic nejstarší herecké generace Městských divadel pražských. Lubomír Lipský ve svém vrchním Kalábovi sem přináší závan dřívější elegance a espritu, kdy nad hotely ještě neplály rudé hvězdy. Po delší době se na jevišti objevil také Stanislav Fišer, který němou roli pomocníka VB Peterky naplnil agilností dokumentujícího donašeče.
A tetu Juřičkovou nikdo nemůže zahrát lépe než Květa Fialová, jakási stárnoucí domácí víla, dáma každým coulem, která v pravou chvíli trefně umisťuje své jadrné poznámky. Proto právě ona odchází s Bejbym do jiného světa, možná až do kosmu, kde nekrouží oslavované dávno mrtvé Lajky.