Stylizační prvek, či princip morálního boje? Jakou roli hraje ve filmech černá a bílá barva

Premium

Fotografie z natáčení filmu Nabarvené ptáče (2019) Režie: Václav Marhoul. | foto: BIOSCOP

  5:00
Černobílá barva ve filmu, již filmaři používají stále častěji, není jen stylizačním prvkem. Naopak je až krutě pravdivá, tvrdí filosofové. V návratu kinematografie za černou a bílou tak zdaleka není jen nostalgie nebo hra na umění. Má daleko vyšší funkce.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Mank prostě musel být černobílý! Nešlo to jinak. Režisér David Fincher přece natáčel film o ikoně veškeré kinematografie, o scenáristovi Hermanu Mankiewiczovi, spoluautorovi filmu všech filmů Občan KaneOrsona Wellese, ten film proto je a musí zůstat černobílý. Černobílá je oscarová Roma, Maják, Umělec (Oscar), ze starších Schindlerův seznam (Oscar), Bílá stuha (Zlatý glóbus, Zlatá palma) – všechno černobíle. I barvitý Lars von Trier umí být černobílý jako třeba v Evropě či v Antikristu, kde barva a černobílost tvoří protiklad psychického prostoru vědomí i nevědomí. 

Snímek Mank (2020). Režie: David Fincher.
Z filmu Ida

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.