Mank prostě musel být černobílý! Nešlo to jinak. Režisér David Fincher přece natáčel film o ikoně veškeré kinematografie, o scenáristovi Hermanu Mankiewiczovi, spoluautorovi filmu všech filmů Občan KaneOrsona Wellese, ten film proto je a musí zůstat černobílý. Černobílá je oscarová Roma, Maják, Umělec (Oscar), ze starších Schindlerův seznam (Oscar), Bílá stuha (Zlatý glóbus, Zlatá palma) – všechno černobíle. I barvitý Lars von Trier umí být černobílý jako třeba v Evropě či v Antikristu, kde barva a černobílost tvoří protiklad psychického prostoru vědomí i nevědomí.
28. dubna 2021 5:00
Černobílá barva ve filmu, již filmaři používají stále častěji, není jen stylizačním prvkem. Naopak je až krutě pravdivá, tvrdí filosofové. V návratu kinematografie za černou a bílou tak zdaleka není jen nostalgie nebo hra na umění. Má daleko vyšší funkce.