130 let

Fotografie z natáčení filmu Nabarvené ptáče (2019) Režie: Václav Marhoul. | foto: BIOSCOP

Premium

Doporučujeme

Stylizační prvek, či princip morálního boje? Jakou roli hraje ve filmech černá a bílá barva

Kultura
  •   5:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Černobílá barva ve filmu, již filmaři používají stále častěji, není jen stylizačním prvkem. Naopak je až krutě pravdivá, tvrdí filosofové. V návratu kinematografie za černou a bílou tak zdaleka není jen nostalgie nebo hra na umění. Má daleko vyšší funkce.

Mank prostě musel být černobílý! Nešlo to jinak. Režisér David Fincher přece natáčel film o ikoně veškeré kinematografie, o scenáristovi Hermanu Mankiewiczovi, spoluautorovi filmu všech filmů Občan KaneOrsona Wellese, ten film proto je a musí zůstat černobílý. Černobílá je oscarová Roma, Maják, Umělec (Oscar), ze starších Schindlerův seznam (Oscar), Bílá stuha (Zlatý glóbus, Zlatá palma) – všechno černobíle. I barvitý Lars von Trier umí být černobílý jako třeba v Evropě či v Antikristu, kde barva a černobílost tvoří protiklad psychického prostoru vědomí i nevědomí. 

Snímek Mank (2020). Režie: David Fincher.
Z filmu Ida

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás