Výstava v několika vitrínách v pasáži paláce představuje různé artefakty, které oblíbeného Járu připomínají. Například tříkolku, na níž si Cimrman už jako tříletý "uhnal vlčka", brusli, kterou používal místo koloběžky k rychlým přesunům po zamrzlém jezeře, či důmyslně upravené turistické hole včetně jeho lyží a přenosné turistické značky doktora Wasserfalla.
Lidé se zasmějí i obrázku jeho rodinného bicyklu nazvaného Nikdo nezůstane doma, na který se kromě šlapajícího vešla čtyři děcka, a nákresu, jak lze kombinací sprchy a rotopedu připravit cyklisty na jízdu za deště.
Strach z páternosteru
Úvod expozice tvoří známá autobusta Járy Cimrmana, jejíž všechny rysy jsou strhané kloboučníkem Lešnerem, který na ní napařoval klobouky. Závěr pak nabídne funkční model výtahu s nepřetržitým sledem kabin nazývaného pater noster.
"Když totiž Cimrman tento výtah vynalezl, lidé se obávali, že nevystoupí-li z kabiny včas, obrátí se s nimi na půdě či ve sklepě nohama vzhůru. Proto vyrobil názorný model, který jejich obavy rozptýlí," uvedl Zdeněk Svěrák.
Malý úvod do cimrmanologieU zrodu Járy Cimrmana stál v roce 1966 Zdeněk Svěrák s Jiřím Šebánkem a Karlem Velebným. Z jejich rozhlasové Nealkoholické vinárny U pavouka se posluchači poprvé dozvěděli o velikánovi, jehož jméno předtím nikdo neznal. Zprvu nezávazná mystifikace okolo imaginární postavy se postupně rozrostla do netušených rozměrů. O rok později založené Divadlo Járy Cimrmana se po celou dobu své existence těší nebývalému zájmu diváků. V repertoáru má dodnes 15 her, a to i poté, co v roce 2010 zemřel jejich režisér a spoluautor Ladislav Smoljak. |