Středa 15. července 2020svátek má Jindřich 23 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN

Monitor Jana Macháčka

zasílat e-mailem
Lidovky.cz > Zprávy > Monitor Jana Macháčka

MACHÁČEK: Němci nespustí šrotovné

Německá kancléřka Angela Merkelová.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Německá kancléřka Angela Merkelová. | foto: Reuters

Když francouzská vláda v reakci na koronavirovou depresi spustila poměrně štědrý program podpory tamějších automobilek včetně úvěrů, garancí a šrotovného, mělo se za to, že německá odpověď bude daleko masivnější s ohledem na to, že si to Německo může dovolit, protože – pokud bude chtít – má daleko větší fiskální manévrovací prostor.

Francouzská vláda se rozhodla podpořit nákup aut s dieselovými a benzinovými motory. Nákup elektrických aut Francouzi podporují pouze o něco štědřeji.

Němci se rozhodli podpořit jen nákup nového elektrického auta, a to dotací od 3000 do 6000 eur za nový automobil. Vysoká nákupní cena je přitom největší brzdou rozvoje elektromobility v Německu. Vláda takto slibuje dotovat 20 procent nákupní ceny elektromobilu, kromě toho bude masivně investovat do sítě nabíjecích stanic po celém Německu.

Německá vláda se obává, že podpora aut se spalovacími motory by zpomalila technologickou transformaci ekonomiky směrem k zeleným technologiím, kterou chce naopak urychlit.

To, že Německo hodilo de facto přes palubu svůj autoprůmysl, je možná nejdůležitější informací a novinkou spojenou s touto krizí. Při minulé krizi roku 2008 ještě zvítězila automobilová lobby na celé čáře a o masivní šrotovné nemusela vlastně ani příliš bojovat.

Spojení vlády s německým automobilovým průmyslem bylo vždy jedním z pilířů tamního korporativismu. I reformy Hartz z první dekády, které zpružnily německý pracovní trh, byly prosazeny v zájmu německého automobilového průmyslu.

Německá sociální demokracie se nyní rozhodla hodit hlasy voličů z německých automobilek přes palubu, rozhodla se, že důležitější jsou hlasy mladých, zelených a progresivních. Kdyby SPD na šrotovném trvala, CDU by s ním prý souhlasila.

My ale nyní nechme stranou otázku, koho bude volit německá dělnická třída. Faktem je, že po minulé krizi bylo německé šrotovné velkou vzpruhou i pro naše (nejen německé) výrobce aut. Vzhledem k tomu, že propad české průmyslové výroby za duben (o jednu třetinu) je horší, než čekali i ti největší pesimisté, není to vůbec dobrá zpráva.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.

Jan Macháček

Autor

Jan Macháčekjan.machacek@lidovky.czČlánky

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

SOUTĚŽ: Vyhrajte Královský rodinný balíček do Království lesa
SOUTĚŽ: Vyhrajte Královský rodinný balíček do Království lesa

Království lesa je unikátní rodinné hřiště inspirované šumavskou přírodou. Kousek od Lipenské přehrady a Stezky korunami stromů tak naleznete pro sebe a svou rodinu místo, kde si užijete skvělou zábavu. Zapojte se do soutěže a vyhrajte celodenní vstupné.