Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Návrat zavařování

Česko

Jsou to jenom odhady, často založené na průzkumech trhu ze zahraničí – zejména ze Spojených států. Přesto lze vysledovat, co se na gastronomické scéně bude v roce 2011 dít i u nás.

Nejen díky Zdeňku Pohlreichovi a pořadu Ano, šéfe! se začali lidé víc zajímat o to, co se jim v restauracích servíruje. Nikdo už nechce číst jídelní lístek, který nebyl od spuštění provozu obměněn, na němž nabídka sezonních jídel neexistuje a největší invencí kuchaře je zapéct kuřecí plátek s nivou. Gastronomická mapa Česka byla až na Prahu a několik větších měst zatím dost chudá. Každému asi zaskočí při vzpomínce na to, co se podává ve stále tak oblíbených pizzeriích, které s modrými nebo oranžovými štíty straší u známých turistických tras či na českých horách. Už vloni ovšem začal fungovat server Scuk.cz, na který proudí z celé republiky recenze na všechny možné gastronomické provozovny – od špičkových hotelových kuchyní až po zapadlá bistra. Takže lze říct, že zatímco dřív se ten, kdo svoje zákazníky odbýval nekvalitním jídlem, docela dobře schoval, v době internetu a společenských sítí pro něj může být i jedna špatná recenze likvidační. Tento trend – dalo by se říci internetové informovanosti – bude letos pokračovat.

***

Mezi lidmi, kteří ani zdaleka nejsou od kuchařského nebo restauratérského fochu, bude také přibývat těch, kteří se o jídlo zajímají a vzdělávají se na různých kurzech a poloodborných seminářích. Takový zákazník potom nešťastnému personálu v restauraci nejen vrátí špatné jídlo, ale hlavně bude své rozhodnutí schopen vyargumentovat, či dokonce navrhnout, co by se mělo zlepšit.

***

Zatímco před rokem v České republice fungoval na pravidelné bázi snad jen jediný pořádný farmářský trh, loni jich – i díky předvolební kampani – citelně přibylo. Lidé se spíš než o bio začínají zajímat o to, odkud produkt pochází a jak daleko k nim musel putovat.

Čím dál víc „poletí“ také potraviny nebo podniky, které mají vlastní příběh, bistra, kde obsluhuje majitel, a malé rodinné hospůdky, v nichž se dbá na to, aby se tu zákazník cítil jako doma. V letošním roce bude přibývat těch, kteří budou chtít mít „svého“ zelináře, „svého“ prodejce vajíček a pro mléko si budou chodit s lahví do jednoho z množících se automatů.

Přibude také specializovaných obchodů s italskými potravinami nebo vínem a snad se dočkáme toho, že jejich cena díky vyšší konkurenci nebude tak vysoká. Už na konci roku se ohlásil i návrat malých kaváren, zatím se mluvilo hlavně o Brně, ale snad se přidají i další města.

***

Jako trend číslo jedna pro letošní rok vyhodnotil televizní kanál Food Channel zavařování.

Stejně jako se vrací do módy pletení a šití, pro mladší ročníky už nemá nakládání okurek nebo zavařování kompotů a okopávání vlastní zahrádky pachuť dob nedávno minulých. Naopak: na balkonech se vysazují bylinky a prodávají se designové nádoby pro pěstování brambor. U vlastních výrobků lze také dle chuti nebo zdravotního stavu kontrolovat množství přidané soli či cukru. Leckdo se totiž snaží, aby byl aspoň do nějaké míry v zásobování základními potravinami nezávislý. I když taková životní filozofie nejde aplikovat v paneláku, ve Spojených státech se v některých městech zakládají malá družstva a obyvatelé osazují plodinami prázdná místa mezi bytovkami. I přesto, že zde často platí zákaz chovu mnoha živočichů (včetně včel v NewYorku), rozmohlo se mezi studenty hnutí za chov „ilegálních kuřat“ a za domky rostou malé kurníky. Návrat vlastní produkce vbrzku čeká i nás. ?

***

Trendy 2011 Pivní sommeliérství: Pivo si v gourmetské kultuře buduje stále větší renomé. Časopis Food & Wine loni poprvé zařadil jednoho pivního odborníka mezi svých Sedm sommeliérů roku. Pivních odborníků bude přibývat. ? Brigadeiro: Nejoblíbenější brazilská sladkost. Vzniká z kondenzovaného mléka a kakaového prášku a šíří se po této latinskoamerické zemi v dalších a dalších chuťových mutacích jako sladký mor. Příští rok zachvátí celý svět. ? Kulinářské pamětihodnosti: Čím dál více měst bude lákat turisty nejen na architekturu, historii nebo galerie, ale také na vyhlášenou restauraci či hospodu, která je pro dané město charakteristická jako Shakespearův dům pro Stratford nad Avonou. ? Potravinářská věda: Bude přibývat potravin vyvinutých na základě nových vědeckých poznatků o účincích výživy na zdraví a krásu. ? Historické odrůdy jablek: Tradiční odrůdy ovoce jsou stále populárnější. Příští rok bude ve znamení flekatých jablek nepravidelných tvarů, které nabízejí širší paletu chutí a vůní než ty, na něž jsme dnes zvyklí. ? Matcha: Původně japonský vynález, prášek ze zeleného čaje. Stává se šlágrem mezi příchutěmi přidávanými do koktejlů, caffe latte a dezertů. Vyznačuje se vysokým obsahem antioxidantů, kofeinu a vysokou cenou. ? Nanopivovary: Kultura DIY (udělej si sám) je pořád populárnější, stejně jako hnutí směřující k nakupování od lokálních výrobců. V rámci těchto jevů bude přibývat amatérských domácích pivovarů. Co se nevypije doma, prodá se v nedaleké hospodě, která bude takové pivo nabízet jako místní specialitu. Zdroj: JWT Intelligence

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!