Někteří komentátoři mně připomínají pašíka, který pozoruje, jak se na dvoře chystají necky a vaří voda a říká si: no, to se asi selka chce vykoupat pro jednou venku...
Copak současná legislativa nechrání autorská práva?
Bude to jako u mediálních nosičů? Při nákupu sešitu zaplatím poplatek mediím, protože si tam mohu napsat něco autorsky chráněného?
Výstižný článek. Je pravdou že informace a novinářská tvorba mají svou hodnotu a přesto je namnoze zadarmo.
Výstižná je věta "Nejhorší by asi bylo, kdyby se na licenčních poplatcích domluvily velké vyhledávače s velkými vydavateli a malí hráči by ostrouhali." - k tomu asi logicky dojde.
Čekejme také, že klesnou možnosti brouzdání po Internetu zadarmo, respektive zadarmo bude to základní či méně zajímavé. Postupně se lecos zpoplatní. O to je třeba věnovat větší pozornost financování médií a nutnost jeho zprůhlednění. Abych věděl, že stát či Soros dotují nějakou politickou neziskovku a ta zase přispívá na nějaké médium - abych tedy věděl za čí peníze čtu informace a tak si dopředu udělal názor o jejich relevantnosti.
Základní problém je v tom, že všechny materiály na internetu mají svého autora a je jen otázka, zda své autorské právo nějak explicitně uplatňuje. Pokud by nebylo možno zdroje dostupné na internetu využívat, pak by internet jako obecná platforma výměny informací ztrácel smysl, resp. mohl by sloužit jen jako nástroj přenosu dat na vymezených sociálních sítích a v technické a služební komunikaci.
"ovináři, filmaři, spisovatelé), kteří tvoří hodnoty, za něž nedostávají přiměřeně zaplaceno, neb jejich dílo je bez jejich souhlasu sdíleno zdarma na internetu
.
Kteří lidé, pracující v jiných profesích mají pocit, že jsou přiměřeně placeni? Kolik tito lidé vytvoří "děl", za která dostanou zaplaceno pouze jednou a pak už k nim nemají žádná další práva? Kolik "autorský poplatků" inkasují projektanti domů, mostů, rozhleden? Kolik "autorských poplatků" dostávají návrháři aut, letadel, televizí, obývacích stěn?
To máte úplnou pravdu. Ale oni navíc správně poukazují na to, že např. u novin klesá úděsně počet prodaných výtisků ve prospěch elektronických médií, tími počet inzerentů a ekonomika firmy skomírá na úbytě až k zániku. Je otázkou jak si ti velcí zvyklí na desetimiliardové zisky zvyknou na pouhé miliardy.