Neděle 15. září 2024, svátek má Jolana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Názory

KAMBERSKÝ: Škodí vláda, nebo vyšší moc?

Zleva ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček, ministryně financí Alena Schillerová, ministryně práce Jana Maláčová a ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová na tiskové konference po zasedání vlády 1. dubna 2020. foto: ČTK

Názor
Soud zrušil nařízení ministra zdravotnictví z 26. března a 17. dubna, která se týkají omezení maloobchodního prodeje, a opatření z 23. března a 15. dubna, jež omezují volný pohyb osob.
  19:08

Soud nedal za pravdu stěžovateli, který říkal, že vládní opatření jsou nerozumná a chaotická, ale zrušil je z procesního důvodu – tak zásadní omezení ústavních práv a svobod nemůže dle soudce Štěpána Výborného udělat ministr, ale jen vláda, a to na základě krizového zákona.

Je to extrémně zajímavé rozhodnutí.

Soudce v podstatě připomenul starou právní zásadu, že stát může konat jen na základě zákona a v jeho rámci. Juristé tomu říkají „enumerativnost veřejnoprávních pretenzí“ a navzdory složitému pojmu jde o prostou, leč elementární a zásadní ochranu občanů před libovůlí státu. Stát může činit je to, co mu zákon dovoluje, zatímco u soukromoprávních subjektů je tomu naopak. A povinnosti může stát ukládat jen zákonem nebo na základě jeho přímého zmocnění.

Nelze říci, že vládní rozhodnutí bylo od počátku vědomě nezákonné. To nelze jaksi v principu, nezákonným se stalo až rozhodnutím soudu. Soud takzvaně „nalézá právo“, aplikuje zákony a ústavní paragrafy na realitu.

KAMBERSKÝ: Cesta do Bergama. Proč jsme se vyhnuli pohromě?

Zadruhé, ačkoli je rozhodnutí pravomocné, nikdo nevíme, jak celý proces dopadne. Vláda bezpochyby použije kasační stížnost a spor nejspíš skončí před Nejvyšším správním soudem.

Zatřetí, a to je nejzajímavější, se dostáváme k podstatě práva. Právo definuje obecná pravidla, která z principu nikdy nemohou obsáhnout všechny eventuality. A přesně v tomto bodě se nacházíme: „Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů“ je psán, zjednodušeně řečeno, pro případ povodní. Zákonodárce nepředjímal takto mohutné „zmrazení republiky“, i proto předpokládá krizový zákon odškodnění za škody způsobené vládními zásahy. Vláda tím, že rozhodlo ministerstvo zdravotnictví podle zákona o zdraví lidu, se možným soudům o odškodnění chtěla vyhnout. Je ale vůbec v možnostech jakéhokoli státu odškodnit všechny za dva měsíce zastavené výroby? 

Chlívek nepochybuje, že po skončení koronakrize bude krizový zákon změněn. Ale přijdou-li soudy o náhradu škody, budou to skutečně principiální právní bitvy: je viníkem vláda, která zmrazila hospodářský život? Nebo je viníkem SARS-CoV-2, tedy „zásah vyšší moci“, kdy na žádnou náhradu nemáme nárok? A co kdyby vypukla válka a byl aktivován krizový zákon? Budeme se soudit o náhradu škody, či dokonce o náhradu za zmařené životy?

Na věc se ale můžeme dívat i z úplně jiné stránky, radostnější. Nejen v zde jsme šťastní, že můžeme rozebírat právní detaily vládních nařízení, místo abychom sčítali mrtvé po stovkách či tisících.

Témata: Názory, vláda, Bergamo

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj