Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Názory

KAMBERSKÝ: Škodí vláda, nebo vyšší moc?

Zleva ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček, ministryně financí Alena Schillerová, ministryně práce Jana Maláčová a ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová na tiskové konference po zasedání vlády 1. dubna 2020. foto: ČTK

Názor
Soud zrušil nařízení ministra zdravotnictví z 26. března a 17. dubna, která se týkají omezení maloobchodního prodeje, a opatření z 23. března a 15. dubna, jež omezují volný pohyb osob.
  19:08

Soud nedal za pravdu stěžovateli, který říkal, že vládní opatření jsou nerozumná a chaotická, ale zrušil je z procesního důvodu – tak zásadní omezení ústavních práv a svobod nemůže dle soudce Štěpána Výborného udělat ministr, ale jen vláda, a to na základě krizového zákona.

Je to extrémně zajímavé rozhodnutí.

Soudce v podstatě připomenul starou právní zásadu, že stát může konat jen na základě zákona a v jeho rámci. Juristé tomu říkají „enumerativnost veřejnoprávních pretenzí“ a navzdory složitému pojmu jde o prostou, leč elementární a zásadní ochranu občanů před libovůlí státu. Stát může činit je to, co mu zákon dovoluje, zatímco u soukromoprávních subjektů je tomu naopak. A povinnosti může stát ukládat jen zákonem nebo na základě jeho přímého zmocnění.

Nelze říci, že vládní rozhodnutí bylo od počátku vědomě nezákonné. To nelze jaksi v principu, nezákonným se stalo až rozhodnutím soudu. Soud takzvaně „nalézá právo“, aplikuje zákony a ústavní paragrafy na realitu.

KAMBERSKÝ: Cesta do Bergama. Proč jsme se vyhnuli pohromě?

Zadruhé, ačkoli je rozhodnutí pravomocné, nikdo nevíme, jak celý proces dopadne. Vláda bezpochyby použije kasační stížnost a spor nejspíš skončí před Nejvyšším správním soudem.

Zatřetí, a to je nejzajímavější, se dostáváme k podstatě práva. Právo definuje obecná pravidla, která z principu nikdy nemohou obsáhnout všechny eventuality. A přesně v tomto bodě se nacházíme: „Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů“ je psán, zjednodušeně řečeno, pro případ povodní. Zákonodárce nepředjímal takto mohutné „zmrazení republiky“, i proto předpokládá krizový zákon odškodnění za škody způsobené vládními zásahy. Vláda tím, že rozhodlo ministerstvo zdravotnictví podle zákona o zdraví lidu, se možným soudům o odškodnění chtěla vyhnout. Je ale vůbec v možnostech jakéhokoli státu odškodnit všechny za dva měsíce zastavené výroby? 

Chlívek nepochybuje, že po skončení koronakrize bude krizový zákon změněn. Ale přijdou-li soudy o náhradu škody, budou to skutečně principiální právní bitvy: je viníkem vláda, která zmrazila hospodářský život? Nebo je viníkem SARS-CoV-2, tedy „zásah vyšší moci“, kdy na žádnou náhradu nemáme nárok? A co kdyby vypukla válka a byl aktivován krizový zákon? Budeme se soudit o náhradu škody, či dokonce o náhradu za zmařené životy?

Na věc se ale můžeme dívat i z úplně jiné stránky, radostnější. Nejen v zde jsme šťastní, že můžeme rozebírat právní detaily vládních nařízení, místo abychom sčítali mrtvé po stovkách či tisících.

Témata: Názory, vláda, Bergamo