Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

KETZ: Fakta, ne fámy. Neberte nám autorská práva

Názory

  9:00
Před necelými třemi měsíci odhlasoval Evropský parlament velkou většinou navrhovanou směrnici, která dává tisku a tiskovým agenturám naději, že jim internetové společnosti konečně něco začnou platit. Léta každý den přebíraly tisíce článků, aniž by zaplatily jediný halíř těm, kteří zprávy vytvořili. Směrnice nyní potřebuje konsenzus parlamentu, Evropské rady a Evropské komise.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: Shutterstock

V současnosti internetoví giganti díky nové a široce rozšířené kampani úspěšně zbavují text směrnice jeho podstaty: snaží se z ní vyjmout „krátké úryvky“, „faktické zprávy“ nebo „titulky“, zbavit se plateb tiskovým agenturám a zkrátit ochrannou dobu pro autorská práva. Pokud ale internetový vyhledavač slovo od slova převezme výstup z novin, je normální, aby bylo autorské právo zaplaceno, i když jde jen o krátký úryvek.

Představte si investigativní novinářskou práci, která je za titulkem Tři desítky mrtvých po sebevražedném útoku v šíitské čtvrti v Bagdádu. Aby novinář napsal tenhle jednoduchý řádek, musel zavolat na policii, aby zjistil, o jaký útok šlo, zavolat do nemocnic, aby zjistil, kolik lidí zahynulo, navštívit místo činu, aby je dokázal popsat, a udělat rozhovory se svědky. Příležitostně může i riskovat život, protože se místo činu občas stane místem následného útoku. K tomu nedávno došlo v Kábulu, kde přišlo o život devět novinářů a fotografů včetně Shaha Maraie z AFP.

Novinařina založená na faktech rovněž vyžaduje eliminaci fám, které zaplevelují hlavní zprávy. Ty mizí pouze díky důkladné kontrole ze strany médií. Tohle je denní chléb všech novinářů, fotografů, kameramanů, a je to i moje práce po celá ta léta v Bagdádu, Teheránu, Káhiře, Damašku, Bejrútu.

Nespadá-li kopírování zpráv z tisku a agentur pod autorská práva jen proto, že jde o krátké úryvky, směrnice ztrácí svou podstatu. Znamenalo by to, že zásadní součást naší profese – zjišťování a sepsání dokázaných faktů – nemá žádnou hodnotu. Veškeré investice, jež vydavatelé a agentury vynakládají, aby přinesli čerstvé zprávy, přijdou vniveč. Rovněž to bude znamenat, že fakta historii nevytvářejí: nakonec budou mít volné pole působnosti ti, kteří šíří falešné zprávy.

Vynětí krátkých úryvků z autorských práv povede k tomu, že vydavatelé a tiskové agentury budou zaměstnávat méně novinářů, zavřou pobočky v Afghánistánu, Iráku, Íránu, Severní Koreji… Co pak bude zdrojem informací? Státní média? Dezinformační kampaně, které vedou autoritářské režimy?

Budou-li krátké úryvky vyňaty z autorských práv, bude pokračovat rabování obsahu. Důvod je prostý: krátké úryvky jsou přesně to, co ve velkém hltají uživatelé internetu, co vytváří miliony interakcí a následně značné zisky pro provozovatele. Pokud ze směrnice zmizí krátké faktické zprávy, zbude jen prázdná skořápka.

I doba trvání ochrany poskytnuté směrnicí je velmi důležitá. Někteří ji chtějí zkrátit na jeden rok. Nepřipadá vám absurdní, že by internetoví giganti mohli používat tragické obrázky z útoků v Paříži v roce 2015 zdarma jen proto, že od té doby uplynul více než rok? Smysl pro spravedlnost velí k návratu k původně navrhované době trvání ochrany v délce 20 let. Může EU riskovat, že tato směrnice o autorských právech ztratí svou podstatu, když jsme svědky rostoucího nebezpečí po celém světě a šíření falešných zpráv?

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!