Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Názory

Los rozhodne o přijetí na střední školu? Digitální svět preferuje měřitelnost a srovnatelnost výkonu


ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Premium Názor
Los symbolizuje náhodu. Přesto se používá třeba ve sportu. Nastávají situace, kdy rozhoduje los, a nejsou vnímány jako ztělesnění nespravedlnosti. Ale… Patří k nim i přijímací řízení na střední školy?

Tady mnozí zaprotestují. Mohou si ale uvědomit, že nelze ukázat prstem na konkrétního viníka. Právě končí první elektronické přijímačky, široce vnímané jako znamení pokroku. Mají své plusy už v tom, že lze podávat přihlášky na více škol zároveň. Nebo že výsledky srovnává počítačový algoritmus.

Na některých středních školách rozhodl o uchazečích i los. Co je k tomu donutilo?

Ale aby algoritmus mohl zadaná data „schroustat“, musí dostat přesné pořadí žáků. Jsou-li například tři na 16. až 18. místě, přesné pořadí rozhodne los. Nastane-li remíza poblíž dělicí čáry, los může rozhodovat o tom, kdo projde a kdo ne.

Co s tím? V praxi to lze dělat třeba tak, že remízové případy „u čáry“ projdou všechny, byť to znamená přijetí nadpočetných. Ta situace ovšem upozorňuje i na cosi obecnějšího. Na to, že digitální svět preferuje měřitelnost, srovnatelnost výkonu. Je ale měřitelnost a srovnatelnost výkonu v dané situaci opravdu tím, co odliší žáky s lepší a horší perspektivou pro studium? Na to musí hledat odpověď pedagogové i rodiče.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!