Principiální: Podle dosud zveřejněných informací se zdá, že Vrchní státní zastupitelství v Olomouci těžce přestřelilo (ještě si ukládáme zdrženlivost - pokud by třeba vyšetřování prokázalo, že poslanci přijali ještě něco jiného, může to měnit situaci). Ale i exces v trestním právu se má řešit trestním právem. Nikoli hrubou silou politické vůle.
Praktické: Nevydání by Nečasovi způsobilo víc škody než užitku. Po novele ústavy totiž znamená jen tolik, že stíhání lze zahájit až po skončení jeho mandátu.
Teď je na poslance Nečase vidět a může se účinněji bránit. Pokud bude stíhán až po volbách, jeho případ už budou zastiňovat jiné kauzy jiné vlády.
ČTĚTE TAKÉ: |
Imunita chrání mimořádné případy, kdy vládní moc zastrašuje opozici nebo kdy se někomu podaří zneužít policii. Ale po tom zde není ani stopy. Máme pochyby o právní konstrukci vrchního návladního Iva Ištvana, nikoli o jeho morální integritě.
Námitka: A co když vezmou Nečase do vazby? Tu ale nelze právně hájit: Nečas už žádné svědky ovlivnit nemůže, "pokračovat v trestné činnosti" také ne a představa jeho útěku je směšná.
Nečas si zaslouží být očištěn. Ale to by musel udělat soud nebo nejvyšší státní zástupce. Nikoli sněmovna.