Redaktor použil termín „bílá vlajka“. Papež odvětil, že „nejsilnější je ten, kdo zhodnotí situaci, pomyslí na lidi, má odvahu k bílé vlajce a jedná“.
Když se řada západních a ukrajinských činitelů po tomto výroku urazila a označila jej za skandální a za narativ Kremlu, mluvčí Vatikánu Matteo Bruni upřesnil, že papež použil výraz bílá vlajka v reakci na obraz navozený tazatelem, aby poukázal na zastavení násilností a na příměří dosažené díky odvaze vyjednávat.
Ukrajina by měla mít odvahu vyvěsit bílou vlajku, usoudil papež František |
Za prvé je třeba konstatovat, že bílá vlajka není ekvivalentem kapitulace, ale i symbolem ochoty jednat. A otázka je, zda František mohl odpovědět jinak.
Vycházel totiž z tradiční doktríny katolické církve, která na základě učení významných západních teologů jako svatý Augustín či Tomáš Akvinský vytvořila teorii o tom, kdy je vedení války ospravedlnitelné.
Církev podle tohoto principu, který má čtyři základní body, vytvářela svůj postoj k válkám po staletí. František více než dva roky trvající ničivou válku patrně vyhodnotil tak, že dvě z těchto kritérií (jestli mám na zastavení nepřítele dostatek materiální a lidské síly a zda existuje reálná šance agresora porazit) nejsou z hlediska Ukrajiny splněna.
Vatikán napravuje škody: Papež Ukrajinu nevyzval ke kapitulaci, ale k vyjednávání |
Papežův výrok má z jeho pohledu logiku. Už dříve hovořil o tom, třeba v encyklice Fratelli Tutti z roku 2020, že „už se nemůžeme na válku dívat jako na řešení, protože její hrozivé důsledky budou vždy větší než předpokládané výhody“. Problém je, že progresivní kritici Františka zřejmě nikdy nečetli klasiky, proto místo diskuse raději papeže šmahem označí za Putinova agenta.