V kostce: podnikají po celém světě, ale daně platí jenom tam, kde mají domovskou adresu. V našem případě (Evropská unie) firmy jako Google nebo Facebook utrží většinu peněz, které se protočí na reklamním trhu pro půl miliardy Evropanů, ale daně platí jenom v jedné členské zemi, kde mají svůj unijní daňový domicil. Naše (evropské) zákony prostě nejsou připraveny na dobu, v níž sice lze v Česku reálně podnikat, ale z pohledu daňových úřadů jako by se veškerý byznys odehrával na vzdáleném ostrově – v Irsku.
Kdyby šlo o drobné, snadno bychom asi mávli rukou. Ostatně české spediční firmy, které vozí zboží z Hamburku do Mnichova, také dělají finančním úřadům u našich sousedů těžkou hlavu. Jenže obrat firem jako třeba právě Googlu, jenž je už na všech evropských trzích jedničkou, je ohromující. A zrovna na tom našem, kde má (výjimečně) silnou konkurenci v podobě vyhledavače Seznam, platí Google na daních třicetkrát méně(!) než firma Iva Lukačoviče. Člověk nemusí být úplným socialistou, aby viděl, že tady něco není úplně fér. Server Inquirer upozorňuje, že v celé EU zaplatil loni třeba Google více na pokutách než na samotných daních.
Snaha o celoevropskou regulaci opakovaně selhala, zejména kvůli postoji Irska, které si žárlivě střeží pozici evropské základny amerických technologických obrů. A speciální daň pro internetové firmy by zle zasáhla i „náš“ Seznam, který by byl vlastně zdaněn dvakrát. A teď, babo, raď!