V naší obci se již řadu let takřka každodenně potýkáme s nárůstem provozu hlavně osobní, ale i nákladní dopravy, která využívá komunikaci II. třídy vedoucí středem naší obce. Je to historická výpadovka z Českých Budějovic směrem na Vídeň. V dnešní době z důvodu obrovského stavebního boomu jak v samotném Vrátě, tak i v okolních obcích, projede denně po této komunikaci i 14 000 aut. Při takto hustém provozu je velkým problémem tuto komunikaci bezpečně přejít.
Proto zastupitelstvo již v roce 2011 rozhodlo o vybudování přechodu pro chodce, který je navíc osazen ostrůvkem, výstražnými světly a nočním osvětlením. Investice dosáhla půl milionu korun, ale vzhledem k získané dotaci znamenala zátěž obecního rozpočtu jen v řádu několik desítek tisíc korun. Zároveň jsme však v tomto roce obdrželi dopis od Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, který krajskou komunikaci spravuje, o plánované opravě. Počáteční radost brzy vystřídaly starosti. Bylo nám totiž doporučeno urychlit všechny stavební činnosti okolo komunikace s tím, že po následné opravě nebude možno deset let zasahovat do vozovky.
Urychlili jsme proto práce na plánované rekonstrukci chodníků a veřejném osvětlení a po získání stavebního povolení se v roce 2012 mohlo začít se stavebními pracemi. Bohužel se v té době obci nepodařilo získat dotaci, a tak nezbylo, než si vzít investiční úvěr šest milionů korun. Akce byla dokončena ještě v témže roce a přispěla velkou měrou ke zlepšení bezpečnosti našich spoluobčanů procházejících středem obce. Nově vzniklo i další místo na přecházení vozovky, které je rovněž osazené ostrůvkem a nočním osvětlením. V roce následujícím se nám navíc podařilo získat dotaci na výsadbu zeleně kolem silnice, zmizely tak pruhy kamení u chodníků. Namísto toho chodníky od vozovky oddělují pruhy keřů. V minulém roce se navíc, po letech příprav, podařila rekonstrukce křižovatky Na rozcestí, která protíná hranici katastru Vráta a sousedního Rudolfova. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i v následujících letech, a tak je v plánu prodloužení stávajících chodníků a vybudování dalšího místa na přecházení.
Bohužel se stále potýkáme s neukázněností řidičů. Předepsanou „padesátkou“ obcí projíždí snad jen každoroční spanilá jízda veteránů. Navrhovaný informační panel, který by měřil momentální rychlost projíždějících vozidel, je z mého pohledu v dnešní době tak trochu mrháním finančních prostředků obce, protože tak jako na různé figuríny mužů a žen zákona si na něj projíždějící řidiči brzy zvyknou a požadovaný efekt během pár týdnů vyprchá. Zbývá jen doufat, že se v následujících letech morálka a ukázněnost řidičů zlepší a nebudeme tak svědky hororových chvilek, kdy jeden řidič zastaví, aby umožnil přejít chodci přechod, a druhý za ním neudělá nic jiného, než že stojící auto objede okolo ostrůvku v protisměru.