Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

ZVĚŘINA: Kdo prodá své voliče?

Migrace

  8:30
Těsný výsledek prvního kola prezidentské volby zvýraznil účelnost usilování o podporu jednotlivých poražených kandidátů. Nesporný argument, že všichni doporučení „svého“ kandidáta neposlechnou, v situaci, kdy se hraje o desetitisíce hlasů, neplatí.

Vítězní prezidenští kandidáti - Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg foto: Robert Petr, Lidové noviny

I proto se začaly objevovat zaručené spekulace o tom, komu že který z kandidátů, jenž se zatím neráčil vyjádřit ohledně druhého kola, „své“ voliče prodal či prodá. Ne že by to nebylo možné, v Česku je na prodej vše, ale takové úvahy jsou spíš psychologickou válkou.

Budu-li třeba tvrdit, že kandidát Franz „prodal“ své doporučení, které učiní těsně před druhým kolem, Miloši Zemanovi, naháním tím voliče do náruče Karla Schwarzenberga a naopak. Proto by ve vlastním zájmu ti kandidáti, kteří zatím mlčí, měli, pokud možno co nejdřív, vystoupit a kápnout božskou, třeba i nerozhodnou. Mlčením jen přiživují u podezíravější části populace dojem, že jejich vyjádření je předmětem spekulace.

Uvěřitelně vysvětlené doporučení je neprůstřelné. Například Jiřímu Dienstbierovi můžeme věřit, že se mu do podpory Miloše Zemana nechce, zatímco předsedovi ČSSD Sobotkovi jeho náhlou lásku k dinosaurovi z Vysočiny nevěří ani v Lidovém domě.
Průzkumy nám ohledně druhého kola a migrace hlasů moc nenapovědí, mýlily se značně už v prvním. Může někoho z dvojice finalistů výrazněji popostrčit podpora neúspěšného kandidáta z kola prvního? Ano, ale jedině pokud bude opravdu věrohodná.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!