V ulicích čtvrti East Village na dolním Manhattanu se objevily grily, na kterých si lidé připravují maso. V mnoha případech ho dostali ze supermarketů, které bez proudu nemají jak chladit potraviny. Vpodvečer se pak ve čtvrti objevily i ohně.
Dřevo v koši na odpadky hořelo například na malé improvizované pouliční party na 10. ulici. Lidé u ohně popíjeli a celkově tam panovala bujará nálada. O několik bloků dál si pak zase lidé svítili pochodněmi, jako kdyby se čtvrť bez proudu skutečně vrátila někam do středověku.
Po celé čtvrti i v jiných částech města je pak znát velký hlad po dobíjení telefonů či přenosných počítačů. Lidé se shlukují kolem přenosných generátorů, které pomocí propletenců rozdvojek nabíjejí i dvacítku přístrojů najednou. Opodál se pak nachází jedno z mála míst ve čtvrti s dobrým mobilním signálem. Lidé tak hned po dobití mohou zatelefonovat blízkým.
U squatu na Avenue C se pak mobilní přístroje dobíjejí ekologičtěji. A to pomocí dvoukola, na kterém se celý den střídali lidské zdroje energie. "Tohle kolo se používalo v protestním táboře Occupy Wall Street," řekl jeden ze squatterů. Jeho kamarádi ze squatu pak opodál lidem na grilu vařili jídlo.
Hlad po elektřině je znát po celém městě. V okolí 34. až 40. ulice, kudy prochází pomyslná hranice mezi těmi, kdo si po návratu z práce mohou doma rozsvítit žárovku a pustit televizi, a mezi těmi, kdo se musí spoléhat na svíčky a svítilny na baterky, si lidé hromadně nabíjejí mobilní telefony například v bankách či restauracích.
Metro částečně obnoví provoz
Elektřina přitom na Manhattanu a v dalších částech města nepůjde ještě minimálně několik dní. V současnosti je bez ní asi 650.000 lidí, z toho asi 200.000 na Manhattanu. V noci jsou kvůli tomu celé čtvrti temné. K nepoznání jsou ale i přes den, když má většina prodejen zavřeno a v několika fungujících prodejnách s potravinami se vše odehrává potmě a jen za hotové peníze.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ve městě je také zoufalá dopravní situace. Ulice jsou často ucpané auty, které se na jihu města složitě proplétají křižovatkami bez světelné signalizace. Policisté řídí provoz jen na některých místech. Z městské hromadné dopravy ve středu fungovaly jen autobusy, na které se někdy stály i více než stometrové fronty a které byly nezřídka přeplněné k prasknutí.
Dnes by mělo obnovit provoz metro, ale jen v horní části města. Ve spodní jednak není elektřina, jednak stále pokračuje odstraňování vody z úseků zatopených při bouři Sandy. Jedinou útěchou pro obyvatele města, kteří často do práce a z práce cestují několik hodin, je dočasné zrušení jízdného.